Trwający właśnie najważniejszy wrocławski festiwal muzyczny – „Wratislavia Cantans” – okazuje się jedną z najciekawszych propozycji kulturalnych w Polsce. To drugi autorski program znanego angielskiego dyrygenta Paula McCreesha, dyrektora artystycznego festiwalu. W kościołach Wrocławia i Dolnego Śląska słychać oratoria i kantaty w najlepszych światowych wykonaniach.
Nowatorski dyrygent
Dziesięć lat temu Paul McCreesh wystąpił ze swoim zespołem Gabrieli Consort & Players podczas Wratislavia Cantans i zaprezentował rekonstrukcję mszy koronacyjnej, korzystając z kompozycji Andrei i Giovanniego Gabrielich. To właśnie tych kompozytorów, żyjących w Wenecji w XVI wieku, wybrał sobie jako młody dyrygent na swych patronów. Wówczas wrocławska publiczność, zgromadzona w kościele uniwersyteckim, oklaskiwała go gorąco przez kilkanaście minut. Rok temu McCreesh zadebiutował jako dyrektor artystyczny wrocławskiego festiwalu, a Gabrieli Consort & Players stał się gospodarzem, wykonując większość koncertów. W 2006 roku we Wrocławiu zagościły gwiazdy dobrze znane nawet tym, którzy o muzyce dawnej zaledwie coś słyszały. Na tegoroczną edycję McCreesh zaprosił również światowe sławy, tym samym spełniając swą obietnicę stworzenia we Wrocławiu miejsca, do którego specjalnie na koncerty będą zjeżdżać melomani z całej Europy. Obejmując stanowisko dyrektora artystycznego, zwrócił uwagę na to, że festiwal „Wratislavia Cantans”, który wprawdzie w latach 60. i 70. był przedsięwzięciem nowatorskim, ostatnio odbierany był w świecie jako staromodny. Czy McCreesh sprawił, że to się zmieniło? Na pewno jego nazwisko dodało wrocławskiemu festiwalowi splendoru, a obok pieniędzy liczą się także kontakty z najlepszymi wykonawcami na świecie.
Sacrum w muzyce
Tematem tegorocznej imprezy jest „sacrum w muzyce”, co wcale nie oznacza, że we Wrocławiu słychać tylko muzykę religijną. Sacrum bowiem przejawiać się może równie dobrze w sposób nie mniej ważny w muzyce świeckiej. W ciągu dziesięciu festiwalowych dni melomani usłyszą łącznie czterdzieści koncertów w zabytkowych wnętrzach kościołów, pałaców i zamków Wrocławia i Dolnego Śląska. McCreesh słusznie nie chciał zerwać z tradycją oratoryjno-kantatową, z której słynął festiwal od początku powstania. Wśród wielu wykonań usłyszeć będzie można aż trzynaście koncertów oratoryjno-kantatowych. W programie są dzieła średniowiecznych anonimów i kompozycje powstałe w XXI wieku, prawykonania nowo odkrytych dzieł muzyki dawnej oraz specjalnie dla festiwalu napisanych dzieł.
Co można usłyszeć?
Festiwal otworzył występ Gabrieli Consort & Players pod batutą McCreesha z wykonaniem beethovenowskiej „Missa Solemnis”, dzieła, o którym mówi się, że jest to jedno z najbardziej rewolucyjnych dzieł sakralnych i osobiste wyznanie wiary kompozytora.
W kolejnych dniach McCreesh przygotował ciekawy program „Róża bez skazy” – jest to program muzyki chóralnej różnych kompozytorów – od Palestriny do Góreckiego – ku czci Najświętszej Maryi Panny. Jednym z najważniejszych wydarzeń jest przyjazd sir Johna Eliota Gardinera z własnymi zespołami: The Monteverdi Choir i The English Baroque Soloists. Wykona z nimi dwa różne programy poświęcone kantatom rodu Bachów. Jeden z najwybitniejszych lutnistów świata, Jakob Lindberg, przedstawi dzieła dolnośląskiego wirtuoza lutni epoki baroku, S.L. Weissa. W bogatym programie usłyszymy jeszcze polskie prawykonanie nowego dzieła Tavenera „Kaleidoscopes” z 2005 roku w wykonaniu znakomitego oboisty Nicholasa Daniela, arcydzieło sakralne Brahmsa „Ein Deutsches Requiem” oraz światowe prawykonanie dzieła młodej wrocławianki Agaty Zubel „nad Pieśniami”, skomponowane na zamówienie festiwalu Wratislavia Cantans 2007.
42. Międzynarodowy Festiwal
„Wratislavia Cantans” 6.09.-16.09.
Szczegółowy program:
www.wratislaviacantans.pl/program.htm