Zarządzanie telewizorem
PK
1. Kontroluj, co dziecko ogląda i ucz je od małego dokonywania świadomych wyborów. Poza oficjalnymi oznaczeniami programów możecie stworzyć własne, np. K koniecznie trzeba zobaczyć, T takie sobie, S strata czasu.
2. Wprowadźcie żelazną zasadę, że telewizor jest wyłączony w czasie odrabiania lekcji.
3. Jeden telewizor na rodzinę wystarczy. Może czasem konieczne...
1. Kontroluj, co dziecko ogląda i ucz je od małego dokonywania świadomych wyborów. Poza oficjalnymi oznaczeniami programów możecie stworzyć własne, np. K – koniecznie trzeba zobaczyć, T – takie sobie, S – strata czasu.
2. Wprowadźcie żelazną zasadę, że telewizor jest wyłączony w czasie odrabiania lekcji.
3. Jeden telewizor na rodzinę wystarczy. Może czasem konieczne będą negocjacje, ale szkody wynikające z osobnego telewizora dla dzieci są o wiele większe niż z faktu, że czasem nie obejrzysz ulubionego programu.
4. Czas posiłków niech będzie czasem bez telewizora, a za to okazją do rozmowy.
5. Tak zorganizujcie wieczór, by oglądanie telewizji nie było ostatnią rzeczą przed snem. W przeciwnym wypadku nie dziwcie się, że dzieci nie mogą zasnąć lub mają koszmary.
6. Nigdy nie włączajcie telewizora, żeby „zobaczyć co jest”. Zawsze planujcie, co obejrzycie i uczcie tego dzieci. Umiejętność podejmowania decyzji i planowania jest bardzo ważna dla ich rozwoju.
7. Oglądajcie programy z dziećmi, dzięki temu będziecie lepiej rozumieli ich świat i łatwiej się dogadacie.
8. Wykorzystujcie programy telewizyjne, by zachęcić dzieci do myślenia. Dyskutujcie o nich, zadawajcie pytania, np. „Jak myślisz, co by się stało, gdybyś ty tak postąpił jak dana postać?”.
9. Rozmawiajcie o tym, co dzieci czują po zakończeniu oglądania, czy są znudzone, szczęśliwe, przestraszone, zirytowane, podekscytowane czy zmartwione?
10. Jeżeli widzicie, że dziecko włącza bajkę, lecz odchodzi sprzed ekranu, prawdopodobnie podoba mu się muzyka, nie cała bajka. Lepiej wtedy zaopatrzyć się w nagrania piosenek.