Logo Przewdonik Katolicki

Kto włączył myślenie, ten żyje

Renata Krzyszkowska
Fot.

Ubiegłoroczna ogólnopolska kampania społeczna Ostatni wyskok, która miała przekonać do regularnego stosowania pasów bezpieczeństwa, była wyjątkowo skuteczna wynika z badania TNS OBOP. Wśród 18-24-latków aż 93 proc. badanych zetknęło się z przekazem kampanii. Młodzi ludzie uznali reklamę za wiarygodną i zaczęli częściej zapinać pasy bezpieczeństwa. Są...

Ubiegłoroczna ogólnopolska kampania społeczna „Ostatni wyskok”, która miała przekonać do regularnego stosowania pasów bezpieczeństwa, była wyjątkowo skuteczna – wynika z badania TNS OBOP. Wśród 18-24-latków aż 93 proc. badanych zetknęło się z przekazem kampanii. Młodzi ludzie uznali reklamę za wiarygodną i zaczęli częściej zapinać pasy bezpieczeństwa. Są już tego pozytywne skutki.

Jak wynika z policyjnych statystyk, w trakcie trwania kampanii w wypadkach drogowych zginę-
ło o 118 osób mniej w stosunku do analogicznego okresu w 2004 roku. Zakładając, że kampania miała wpływ na zachowania kierowców, jeszcze miesiąc po jej zakończeniu liczba ta może wzrosnąć do 210 osób.
Kampanię „Ostatni wyskok” skierowano przede wszystkim do ludzi młodych – w wieku 18-24 lata – wśród których odsetek zapinających pasy bezpieczeństwa jest najniższy. Nie uszła ona uwagi niemal wszystkich młodych kierowców oraz zdecydowanej większości pasażerów. Z przekazem kampanii zetknęli się również dorośli Polacy – ponad połowa (54 proc.) z nich to osoby powyżej 15. roku życia. Kampania została oceniona przez młodych kierowców i pasażerów jako bardzo wiarygodna, realistyczna i przemawiająca do wyobraźni. Dwie na trzy osoby zwróciły uwagę na reklamę, która zarazem przekonała ich do częstszego zapinania pasów. Zmotywowała ona do używania pasów co drugą osobę, do tej pory z nich niekorzystajacych.
Co roku na polskich drogach ginie kilka tysięcy osób. Połowa z nich mogłaby żyć, gdyby zapięła pasy bezpieczeństwa. W czasie kolizji zabezpieczenie to redukuje niemal do zera ryzyko wypadnięcia z samochodu, obniża o blisko połowę liczbę obrażeń głowy i klatki piersiowej, o tyle samo zmniejsza ryzyko śmierci. Pasy bezpieczeństwa powinni również zapinać pasażerowie siedzący z tyłu. Są oni bowiem tak samo narażeni na poważne obrażenia w czasie wypadku, jak podróżujący na przednich siedzeniach. Ponadto podczas wypadku przy prędkości 70 km/h człowiek o wadze 50 kg, który jedzie z tyłu bez zapiętych pasów, uderza w osoby siedzące z przodu z siłą trzech ton, stanowiąc ogromne zagrożenie także dla ich życia i zdrowia.
– Bez wątpienia największym sukcesem tej akcji jest fakt, że reklama skutecznie pokazała młodym ludziom realność zagrożenia życia w czasie jazdy bez pasów bezpieczeństwa i przekonała do zachowań, które w oczach ich rówieśników są „nieatrakcyjne” lub „niepopularne”. Młodzi ludzie są bardzo podatni na wpływy własnego środowiska i niechętnie stosują się do nakazów i napomnień. Niezwykle istotna jest dla nich również wiarygodność przekazu. Dlatego wynik, jaki otrzymaliśmy w tej grupie, należy uznać za ogromny sukces kampanii – podsumowuje Anna Grzęda, menadżer projektu TNS OBOP.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, organizator akcji, zapowiedziała, że będzie ona powtarzana cykliczne, by utrwalić nawyk zapinania pasów przez wszystkich podróżujących, w każdej sytuacji. – Chcemy też przekonać tych, którzy jeszcze takiego zwyczaju nie mają. W kolejnych kampaniach będziemy zwracać uwagę na inne zagadnienia takie, jak: nadmierna prędkość, alkohol, widoczność, bezpieczne przewożenie dzieci czy bezpieczeństwo innych użytkowników dróg – powiedział Andrzej Grzegorczyk, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Na podstawie materiałów
TNS OBOP

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki