Logo Przewdonik Katolicki

Świętość konsekrowana

Monika Białkowska
Fot.

Nauczanie Jana Pawła II kierowane do osób konsekrowanych nie należy do najłatwiejszych głównie dlatego, że dotyczy stosunkowo niewielkiej grupy, która usłyszała od Jezusa: Kto może pojąć, niech pojmuje.

Nauczanie Jana Pawła II kierowane do osób konsekrowanych nie należy do najłatwiejszych – głównie dlatego, że dotyczy stosunkowo niewielkiej grupy, która usłyszała od Jezusa: „Kto może pojąć, niech pojmuje”.

 

Jeśli jednak wzajemnie odpowiedzialni jesteśmy za naszą drogę do świętości, zatrzymać się trzeba również przy tej, jakże specyficznej i trudnej: choćby tylko po to, by móc się prawdziwie modlić za tych wszystkich, którzy całe swoje życie w całości oddali w ręce Boga.

 

Kontemplacja

Jan Paweł II zwracał uwagę osób konsekrowanych na ich wyraźną odrębność od świata. W Dniu Życia Konsekrowanego (2.02.) w 2001 r. podkreślał, że Kościół potrzebuje przede ich, jako wkładu w budowanie świata opartego na miłości. „Jeżeli każdy chrześcijanin to wierzący, który kontempluje oblicze Boga w Jezusie Chrystusie, was dotyczy to w sposób szczególny – mówił papież. – Rozpoczynanie na nowo od Chrystusa, który jest fundamentem wszelkich osobistych i wspólnotowych zamierzeń, oto wasza powinność! Idźcie z Chrystusem – to jest bowiem droga ewangelicznej doskonałości, świętości, do której jest powołany każdy ochrzczony. Czy nie sądzicie, że na tym polega niezbędna posługa, której Kościół oczekuje od was w tej epoce, przeżywającej głębokie przemiany społeczne i kulturowe? Jedynie trwając w wiernym naśladowaniu Chrystusa, będziecie wiarygodnymi świadkami Jego miłości”.

 

Wychowanie

Jesienią tego samego roku Jan Paweł II skierował do osób konsekrowanych przesłanie z okazji zgromadzenia plenarnego Kongregacji ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. Zwracał w nim uwagę na pedagogiczną rolę osób konsekrowanych w Kościele. Polega ona na dzieleniu się darami Ducha Świętego oraz na współodpowiedzialności za wspólnotę Kościoła. Papież zaznacza, że aby tę rolę wypełnić, starać się trzeba najpierw o własną świętość. „Rodziny życia konsekrowanego muszą stawiać na pierwszym miejscu życie duchowe. Codzienne życie pełne światła dzięki głębokiemu kontaktowi z Bogiem, przeżywanemu w milczeniu i w modlitwie, dzięki ich bezinteresownej miłości i służeniu, zwłaszcza najuboższym, świadczy o tym, że aby osiągnąć wolność, trzeba znaleźć drogocenną perłę – Chrystusa”.

 

Profesjonalizm

Papież Benedykt XVI podczas spotkania z kapłanami w Warszawie powiedział mówił, że księża powinni być ekspertami od ducha. Słowa te zapadły w pamięć, ale mało kto wie, że bardzo podobne padły wcześniej z ust Jana Pawła II podczas cytowanego wcześniej przemówienia:  „W głębokiej relacji miłości do Chrystusa i podążaniu Jego śladami zawiera się nadzieja na przyszłość życia konsekrowanego, które wymaga świadomego, wolnego i pełnego miłości osobistego zaangażowania w dążenie do świętości. Osoby konsekrowane winny na tej drodze wykazać się prawdziwym profesjonalizmem duchowym, z radością i nadzieją podejmując łączące się z nią konieczne ofiary i wyrzeczenia, nie lękając się trudności i wyzwań. Jest to droga powrotu do domu Ojca, którą Chrystus nam otworzył i na której nas poprzedził”.

 

Autentyzm

Jan Paweł II całym życiem pokazywał, że świętość, jeśli jest autentyczna, promieniuje świadectwem. „Prawdziwa komunia w Chrystusie rodzi nowy styl apostołowania. Kiedy głoszenie Ewangelii przez osoby konsekrowane wypływa z doświadczenia głębokiego i wielkodusznego braterstwa, staje się bardziej żywe i skuteczne. Dzięki temu to wszystko, co wyróżnia życie konsekrowane, staje się darem, którego nie należy zazdrośnie strzec, lecz którym trzeba pokornie i wielkodusznie dzielić się z Ludem Bożym przez słowo i świadectwo, ażeby wszyscy mogli poznać i zrozumieć głębię nowości chrześcijaństwa”.

A w 2003 r. w krótki i piękny sposób podsumował istotę życia konsekrowanego, stawiając jednocześnie największe zadanie przed jego uczestnikami: „Wolni, aby kochać, wolni, aby służyć – tacy są mężczyźni i kobiety, którzy wyrzekają się siebie dla Królestwa niebieskiego. Gdy idą w ślady Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, przeżywają tę wolność jako solidarność, czyli uczestniczenie w trudnościach duchowych i materialnych braci”.

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki