Logo Przewdonik Katolicki

Słuchał i tworzył

Katarzyna Jarzembowska
Fot.

Władysław Hasior Czas niedomknięty to tytuł niecodziennej wystawy, którą można od kilku tygodni podziwiać w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy.

„Władysław Hasior – Czas niedomknięty” to tytuł niecodziennej wystawy, którą można od kilku tygodni podziwiać w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy.

Podstawowym celem przedsięwzięcia jest przywrócenie odbiorcom zapomnianego w pewnym sensie artysty, zaliczanego do grona najwybitniejszych polskich i światowych twórców.

Pejzaż powojennej sztuki

Wystawa ukazuje nieprzemijającą wartość dokonań artystycznych Władysława Hasiora. Ma obudzić refleksję, szczególnie młodego pokolenia, „wyczyszczonego z ludzkich marzeń i głębi przeżywania bytu człowieczego”. Ważnym celem jest przedstawienie artysty jako człowieka stwarzającego coś, co nosi w sobie istotne wartości sztuki światowej. Człowieka wpisującego się w swój czas, znajdującego swoje miejsce w artystycznym i intelektualnym pejzażu powojennej sztuki.

Na wystawie prezentowanych jest blisko sto prac Władysława Hasiora: sztandary, portrety, obiekty przestrzenne oraz fotografie pomników i prac znajdujących się na wystawie stałej w galerii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Uzupełnieniem są wydruki fotografii, wydruki wpisów do kronik wystaw oraz prezentacja multimedialna składająca się z 2,5 tys. przeźroczy, dokumentujących postrzegane przez Hasiora zjawiska naszej przestrzeni społecznej. Przeźrocza są wyświetlane na kilku monitorach w układzie haseł utworzonych przez artystę. Również istotnym elementem wystawy jest projekcja filmów autorstwa Grzegorza Dubowskiego, opowiadających historię artysty i jego twórczości.

 

Ślady upływu czasu

Władysław Hasior to artysta celowo usuwany z polskiego panteonu artystycznego – pod koniec życia i po śmierci. Wystawa ma dopowiedzieć historię czasu niedomkniętego, historię artysty zakorzenionego w kulturze polskiej, przenoszącego jej wartości ponad narodowe i religijne myślenie. – Naszym celem jest ukazanie twórczości zawierającej w sobie całość polskiego, ale także ogólnoludzkiego niechlujstwa wiary, wrażliwości, metafizyki oraz niebytu ludzkiego. Czas niedomknięty to zapowiedź istnienia twórczości Hasiora jako sumienia nieczystości, będącego stygmatem wiecznym nas samych – współczesnych początku XXI w. – mówi kurator wystawy, dyrektor Galerii Miejskiej BWA Wacław Kuczma.

Hanna Kirchner w tekście do katalogu wystawy pisze: „A on robił sztukę z powszedniości, z wytworów cywilizacji, z rzeczy przechowujących ślady człowieka i upływu czasu. Z namacalnych, zwyczajnych ułamków realności tworzył nadrealność, świat ze snu, baśni, mitu, z antykwariatu kultury. Każdy, patrząc na  jego <<składanki>>, odnajdzie w nich przebłyski czegoś znajomego – w rzeczach naszych codziennych”.

 

Odwiedź galerię

Władysław Hasior urodził się 14 maja 1928 r. w Nowym Sączu. W roku 1947 rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem. Następnie podjął studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta zajmował się wówczas nie tylko zgłębianiem tajników rzeźby, ale również sportem. Stypendium sportowe pozwalało mu na przetrwanie w wielkim mieście i kontynuowanie nauki. W 1958 r. w ramach pracy dyplomowej wykonał ceramiczne stacje Drogi Krzyżowej do nowosądeckiego kościoła św. Kazimierza.

W 1957 r. Hasior rozpoczął pracę pedagogiczną w zakopiańskiej szkole plastycznej. Dwa lata później artysta wraz z uczniami zrealizował swój pierwszy pomnik Ratownikom Górskim. Wkrótce po tym otrzymał stypendium francuskiego Ministerstwa Kultury i wyruszył w podróż, której celem była pracownia Ossipa Zadkina w Paryżu.

To również twórca galerii autorskiej w Zakopanem, która funkcjonuje do dzisiaj. Jest filią Muzeum Tatrzańskiego. Hasior starał się z niej uczynić miejsce spotkań wszelkich przejawów sztuki. Artysta zmarł na raka mózgu 14 lipca 1999 r.

Bydgoska prezentacja prac Władysława Hasiora potrwa do 24 listopada.

 

(Na podstawie tekstu Julity Dembowskiej)

 

 

 

 

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki