Logo Przewdonik Katolicki

Narodowy, czyli jedyny w swoim rodzaju

Natalia Budzyńska
Kazimierz Brzozowski, Łódź 1910 fot. Pracownia MNK

Styl zakopiański, zanim stał się stylem regionu, miał większe ambicje. Według jego twórcy, Stanisława Witkiewicza, był doskonałym kandydatem na reprezentowanie kulturowej odrębności.

Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie zatytułowana „Polskie style narodowe 1890–1918” jest pierwszą z czterech zaplanowanych na kolejne lata pod wspólnym tytułem „4 x nowoczesność”. Słowo „nowoczesność” nie kojarzy się na pewno z żupanem, tym bardziej jeśli pochodził on z końca XIX w. Gablotka, w której wisi, rozpoczyna wystawę, która okazuje się bardzo ciekawym spojrzeniem na pojęcie nowoczesności jako próby włączenia elementów tradycji w nowe konteksty. Z kolei słowo „narodowy” sugeruje pompatyczność i wysokie tony, tymczasem poszukiwania takiego stylu skierowane były w stronę kultury ludowej. Taki kierunek był zresztą wspólny narodowym nurtom różnych europejskich krajów. Nie tylko niepodległa Polska chciała zaznaczyć swoją odrębność w sztuce użytkowej, i nie tylko po to, aby wzmocnić poczucie wspólnoty pomimo wchłonięcia przez trzech zaborców narzucających własną kulturę. To silne poczucie narodowej tożsamości było charakterystyczne dla całej Europy, a w Polsce przybrało kształt ludowszczyzny.

PK-47.jpg

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 21/2021, na stronie dostępna od 29.12.2021

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki