Logo Przewdonik Katolicki

Pułapki konsumpcjonizmu

Magdalena Woźniak

Polacy pokochali promocje, począwszy od sezonowych wyprzedaży, poprzez amerykańską tradycję Black Friday aż po internetowe Cyber Monday. Co nami kieruje, że zamiast „być”, wybieramy „mieć”?

Choć wielu z nas mówi, że nie daje się złapać w macki marketingowych speców, to życie pokazuje co innego. Polacy na stałe wpisali sobie do kalendarza Czarny Piątek. Znalazł się on na trzecim miejscu wśród najbardziej lubianych akcji, zaraz po promocjach sezonowych oraz świątecznych i noworocznych. Co trzeci ankietowany Polak przyznał, że w trakcie dokonywania zakupów podczas wyprzedaży lub promocji zdecydował się kupić nieplanowane wcześniej produkty, najczęściej kosmetyki oraz odzież.
 
Kupujemy, bo potrzebujemy?
Wciąż jesteśmy bombardowani reklamami: w internecie, telewizji, na ulicach. Nic dziwnego, że pojawia się w nas chęć posiadania ponad potrzebę.
Jednak jesteśmy naciągani nie tylko na poziomie komunikatów o produktach, promocjach i wyprzedażach, ale dużo wcześniej. Zastanówmy się: jak to możliwe, że dysponując coraz lepszą techniką, sprzęty codziennego użytku, takie jak pralka, lodówka czy suszarka, tak łatwo się psują?

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 48/2019, na stronie dostępna od 24.12.2019

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki