Logo Przewdonik Katolicki

Zdolny jak polski uczeń

Agnieszka Pioch-Sławomirska
FOT. LECH GAWUC/PREPORTER

Polscy uczniowie znajdują się w europejskiej czołówce – tak wynika z międzynarodowych badań edukacyjnych. Mimo to nie lubią szkoły, a ta nie radzi sobie z uczniami zdolnymi.

W wieku XXI edukacyjnie jesteśmy… dwa stulecia wstecz. Model obowiązujący w polskich szkołach to pochodna pruskiego, ukształtowanego na przełomie XVIII i XIX w., który później zadomowił się też w innych krajach Europy, a także USA. Tyle że rządzący Prusami Fryderyk Wilhelm III potrzebował zaprogramowanego społeczeństwa do budowy silnego państwa: rzeszy obywateli urzędników i wydajnych robotników, posłusznych wykonawców i sprawnych rzemieślników, a nie wolnomyślących artystów o szerokich horyzontach. Model ten stawia na centralizację, nauczyciela traktuje jak zarządcę, a uczniów dyscyplinuje dzwonkiem i sprawdzaniem wiadomości.

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 41/2018, na stronie dostępna od 24.10.2018

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki