Logo Przewdonik Katolicki

Od Leona XIII do Franciszka

Tomasz Budnikowski
„Kładę nacisk na fakt, że finansowa pomoc ubogim powinna być zawsze rozwiązaniem doraźnym, aby zaradzić pilnym potrzebom. - pisze Franciszek w encyklice Fratelli tutti fot. Franco Origlia/Getty Images

Praca nie tylko pozwala zarobić na życie. Daje także szansę rozwoju osobistego, budowania zdrowych relacji i poczucia współodpowiedzialności za świat. To, co Franciszek napisał we Fratelli tutti, wpisuje się w 130-letnią historię społecznych encyklik papieży.

Najnowsza encyklika Franciszka wpisuje się w cykl społecznych encyklik, zapoczątkowany w 1891 r. Rerum novarum. Do napisania tamtego przełomowego dokumentu skłoniły Leona XIII trzy najważniejsze okoliczności: postępujące rozwarstwienie społeczne, radykalizacja nastrojów wśród spauperyzowanego proletariatu i wzrost popularności ruchów socjalistycznych.
Podejmując refleksję, u podstaw której leżał niewątpliwie szybki wzrost znaczenia przemysłu, Leon XIII przeciwstawiał się traktowaniu pracy jako towaru. Co więcej, stwierdzał, że to praca robotników jest jedynym źródłem bogactwa państwa. Znaczenie Rerum novarum polega na wnikliwej i trafnej ocenie stosunków społeczno-gospodarczych Europy końca XIX w. Punktem wyjścia papieskiej analizy była godność osoby ludzkiej. Wszystkie zaś wystąpienia kolejnych papieży w kwestiach społecznych odwoływały się w sposób mniej lub bardziej bezpośredni do encykliki Leona XIII.

PK-47.jpg

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 47/2020, na stronie dostępna od 30.12.2020

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki