Poduszki powietrzne nie dla niskich ani wysokich Renata Krzyszkowska, PK Fot. Poduszki powietrzne w samochodach pojawiły się jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku. Od tego czasu uratowały już życie setkom tysięcy ludzi. W czasie wypadku są skutecznym zabezpieczeniem przed śmiertelnymi obrażeniami głowy i klatki piersiowej. Niestety, nie są dobrodziejstwem dla każdego. Jak wykazały badania, są niebezpieczne zwłaszcza dla siedzących obok kierowcy dzieci. W 2000... Poduszki powietrzne w samochodach pojawiły się jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku. Od tego czasu uratowały już życie setkom tysięcy ludzi. W czasie wypadku są skutecznym zabezpieczeniem przed śmiertelnymi obrażeniami głowy i klatki piersiowej. Niestety, nie są dobrodziejstwem dla każdego. Jak wykazały badania, są niebezpieczne zwłaszcza dla siedzących obok kierowcy dzieci. W 2000 r. w Stanach Zjednoczonych poduszki powietrzne były przyczyną poważnych obrażeń przeszło stu osób, z czego ponad 90 procent stanowiły dzieci poniżej 12. roku życia. Jak wykazały testy, poduszki w samochodach dobrze chronią tylko osoby przeciętnego wzrostu. Otwarcie się poduszki powietrznej w czasie wypadku jest bardzo gwałtowne i nie chroni należycie osób bardzo niskich, do 160 cm, ani bardzo wysokich, powyżej 190 cm. Osoby te w czasie jazdy powinny zajmować miejsca na tylnych siedzeniach, które są dużo bardziej bezpieczne. Siedzące z przodu dziecko czy bardzo niska kobieta w czasie zderzenia czołowego, nawet przy małej prędkości, np. 50 km/godz., mogą doznać poważnych obrażeń w kontakcie z poduszką powietrzną.