Logo Przewdonik Katolicki

Kreatorka

Natalia Budzyńska
Fot. Materiały prasowe

Nie uznawała słabości, nazizm z kultem ciała i heroizmu jej się podobał. Manipulowała swoim wizerunkiem, uwodziła, wielu uwierzyło w legendę, jaką zbudowała.

Zmarła w 2003 r. Leni Riefenstahl, czołowa propagandystka Hitlera, reżyserka topowych filmów zamówionych przez nazistowski reżim, dokumentowała swoje długie życie z pietyzmem. Segregowała z zapałem fotografie, dokumenty, korespondencję, zdjęcia filmowe, taśmy magnetofonowe. Wkładała do osobnych, szczegółowo opisanych pudełek, regałów i kopert. Pudeł nazbierało się 700. Po jej śmierci dysponował nimi jej partner, Horst Kettner, który zresztą gorliwie dokumentował jej życie codzienne. Jego taśmy wzbogaciły spadek Leni, a kiedy umarł i on, wszystko przeszło w ręce ich gospodyni. Ta przekazała owe „skarby” Fundacji Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego w Berlinie. Wtedy dotarł do nich Andres Veiel, niemiecki reżyser i scenarzysta, twórca m.in. filmu fabularnego Jeśli nie my, to kto? (2011), który opowiadał o genezie powstania Frakcji Czerwonej Armii, czyli RAF, niemieckiej powojennej organizacji terrorystycznej, oraz dokumentu Beuys. Sztuka to rewolucja (2017) o życiu niemieckiego artysty Josepha Beuysa. 

---

Riefenstahl
reż. Andres Veiel
Niemcy 2024

 

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 23/2025, na stronie dostępna od 03.07.2025

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki