Jan Paweł II zlecił mu ozdobienie kaplicy papieskiej w Watykanie, Benedykt XVI poświęcił mozaiki w San Giovanni Rotondo i powiedział, że „są one nie tylko piękne, ale stanowią doskonałą lekcję teologii”, również Franciszek nader chętnie go promował. Twórczość Rupnika znaleźć można w ponad 230 kościołach – najważniejszych bazylikach i sanktuariach, od Waszyngtonu po Kijów.
Jednak dziś, w obliczu poważnych oskarżeń o przestępstwa seksualne, manipulacje duchowe i przemoc psychiczną wobec co najmniej 20 kobiet (głównie sióstr zakonnych), a także zarzutów o tuszowanie sprawy przez zakon jezuitów i Watykan, twórczość Rupnika staje się powodem głębokiego zgorszenia.
Kreskówkowe sacrum
Zachwyty nad dziełami Rupnika nie zawsze szły w parze z entuzjazmem krytyków sztuki. Anthony Visco, dyrektor Atelier for the Sacred Arts, przekonuje, że nie trzeba było czekać na skandaliczne zachowanie Rupnika, aby zobaczyć, jak problematyczna jest jego sztuka.
Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 15/2025, na stronie dostępna od 08.05.2025