Logo Przewdonik Katolicki

Pasterze i rolnicy budują tamy

Jacek Borkowicz
fot. ALBERT GONZALEZ FARRAN/ AFP-East

Darfur, symbol pierwszej wojny klimatycznej i pierwszego ludobójstwa XXI wieku, stał się znakiem nieśmiałej nadziei. W obliczu bezprecedensowej suszy jego mieszkańcy porzucają dawne spory i razem budują system kanałów i zapór, mających dać ich rodzinom wodę i chleb.

To na razie tylko pierwsze jaskółki zmiany na lepsze w tej krainie w zachodnim Sudanie – i wcale niedające gwarancji ostatecznego sukcesu. Ale lokalne przykłady udanych inicjatyw z pewnością będą oddziaływać teraz na innych, dotąd nieprzekonanych.
 
Zaczęło się od wesela
We wrześniu ubiegłego roku w miasteczku Kafod, 80 kilometrów od el-Faszer, stolicy prowincji Darfur Północny, miało miejsce niezwykłe spotkanie. Przez sześć dni dyskutowali tam ze sobą przedstawiciele 44 rolniczych wiosek oraz delegaci siedmiu okolicznych plemion pasterzy wielbłądów. Niezwykłość tego wydarzenia polega na tym, że jedni i drudzy nigdy dotąd ze sobą nie rozmawiali. Nie tylko w Kafod, ale i w całym Darfurze. Pasterzy i rolników, poróżnionych odwieczną rywalizacją o dostęp do ziemi i do wody, od 2003 r. dodatkowo dzieli nieprzekraczalna, wydawałoby się, bariera przelanej krwi.
Pierwsze dni zebrania upłynęły na wylewaniu długo tłumionego gniewu. „Jak śmiecie proponować nam zgodę!” – wołali do pasterzy wieśniacy. „Przecież to wy jeszcze niedawno mordowaliście naszych bliskich!”. Przeważyła jednak wzajemna cierpliwość i głosy rozsądku. Szóstego dnia obie strony przystały na zawarcie pokoju. Dwa kolejne miesiące zajęło uczestnikom zebrania przekonanie własnych wspólnot, by wspólnie z dotychczasowymi wrogami zajęły się sypaniem grobli i kopaniem rowów. Od listopada nomadzi działają na tym polu ramię w ramię z rolnikami.
Wszystko zaczęło się od pewnego wesela, na które pasterze zaprosili gości z sąsiednich wiosek. O dziwo, przybyło ich stamtąd kilkuset. Przez całą noc młodzi ludzie z wrogich społeczności, którzy nigdy dotąd się nie spotkali, bawili się i tańczyli razem. W tydzień potem urządzono spotkanie w Kafod.

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 2/2020, na stronie dostępna od 05.02.2020

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki