Logo Przewdonik Katolicki

Niepokalana znaczy Wytęskniona

Monika Białkowska
fot. getdrawings_com

Maryja Niepokalana jest tym wszystkim, czym i my się mamy stać: człowiekiem, który spotyka Boga bez żadnych barier, człowiekiem wytęsknionym przez Boga.

Kiedy Pius IX został wybrany na papieża, od dwóch miesięcy trwała wojna między władcą Piemontu i Sardynii a Austrią. Papież chciał w tym konflikcie pozostać neutralny – wówczas zwolennicy wyzwolenia północnej Italii z rąk austriackich zaatakowali Rzym, tak że Pius IX półtora roku musiał spędzić na wygnaniu. W tym czasie odwiedzał różne sanktuaria, ale najczęściej modlił się w Gaecie, gdzie w obrębie murów miejskich była kaplica z obrazem Niepokalanej. Kiedy wrócił do Rzymu, rozesłał do biskupów całego świata encyklikę Ubi primum, w której prosił, by wypowiedzieli się w sprawie ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. 

Kłótnie o grzech
Myśl o tym, że Maryja nie miała grzechu pierworodnego – czyli była Niepokalanie Poczęta – nie była w Kościele nowa. W pobożności ludowej pojawiała się już w początkach chrześcijaństwa, w III i IV w. Nieco później, po upadku Cesarstwa Rzymskiego, kwestię tę rozważać zaczął m.in. Radberus Paschasius, który uczył, że Maryja była wolna od grzechu pierworodnego, a co za tym idzie, była również wolna od bólów porodowych, które – jak wtedy mniemano – są karą za ten grzech. Nadal jednak w Kościele nie było żadnego rozstrzygnięcia w tej kwestii – Niepokalane Poczęcie pozostawało raczej kwestią pobożności. Kiedy w 1140 r. kanonicy w Lyonie ogłosili święto Niepokalanego Poczęcia, ostro zaprotestował św. Bernard z Clairvaux, gorliwy czciciel Maryi – ale uważający, że jedynym poczętym bez grzechu był Jezus, a Maryja nie może przyćmić Jego chwały. Św. Tomasz z Akwinu również nie był entuzjastą tezy o Niepokalanym Poczęciu, a św. Bonawentura wprost pisał, że Maryja nie była wolna od grzechu pierworodnego – obaj opowiadali się za uznaniem, że została uświęcona nie przy poczęciu, ale dopiero w łonie matki (mówiono tu na przykład o trzecim miesiącu, kiedy płód –  o tym też wówczas tak mniemano – otrzymuje duszę rozumną).

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 49/2019, na stronie dostępna od 25.12.2019

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki