Logo Przewdonik Katolicki

Celibat i głębia miłości

Małgorzata Bilska
Fot. Łukasz Głowacki

Rozmowa z ks. abp. Grzegorzem Rysiem, metropolitą łódzkim

Ksiądz Arcybiskup książkę Celibat zakończył zdaniem: „Zapewne jednak od przeszłości celibatu ważniejsza jest jego przyszłość”. Jaka jest przyszłość celibatu kapłańskiego w Kościele?
– Kościół rozwija się w kierunku coraz głębszego rozumienia celibatu, a więc także ma szansę w coraz dojrzalszy sposób go przeżywać i proponować kolejnemu pokoleniu. Coraz głębsze rozumienie pokazuje, że zrezygnować z celibatu w tej formie, w jakiej on jest dzisiaj, będzie Kościołowi łacińskiemu szalenie trudno. Musiałyby być niesłychanie poważne powody, które by przebiły wartość, jaką stanowi celibat.
 
Co to jest „głębsze rozumienie”?
– „Głębsze” (co do treści) jest to, co wyraźnie powiedział Paweł VI w Sacerdotalis coelibatus, a potem Jan Paweł II w katechezach „Mężczyzną i niewiastą stworzył ich” –  celibat jest znakiem miłości Jezusa Chrystusa do Kościoła. Kapłan celibatariusz ma tę miłość po prostu wyrażać i czynić obecną. Celibat jest pokazany przede wszystkim jako forma powołania do miłości, a nie – rezygnacji z miłości. Myślę, że to jest bardzo głębokie. Wtedy, kiedy wprowadzano celibat jako praktykę obowiązkową w łacińskim Kościele, niekoniecznie w taki głęboki sposób go rozumiano i uzasadniano. „Głębsze” jest też to, co kard. Karol Wojtyła prezentował na synodzie biskupów na początku lat 70: między celibatem a kapłaństwem jest przystawalność co do natury. To jest bardzo precyzyjne sformułowanie – on nie mówił, że celibat należy do natury kapłaństwa, ale z drugiej strony, gdy chodzi o naturę celibatu, to zmierza on do tego samego, do czego z natury zmierza też kapłaństwo. To poważne refleksje teologiczne, które się przekładają na wymiar głęboko duchowy. Głębokich uzasadnień celibatu przybywa, a nie ubywa. Aktualne pozostają też te przekazane przez tradycję: celibat jest znakiem życia przyszłego (wieku ostatecznego); daje możliwość bycia dyspozycyjnym wobec Kościoła itd.

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 37/2019, na stronie dostępna od 25.09.2019

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki