Logo Przewdonik Katolicki

Szkołę wciąż da się odczarować

Magdalena Woźniak
fot. Fotolia

Rozmowa z Anną Szulc, propagatorką empatycznej edukacji, o tym, czy da się zmienić szkołę bez odgórnej reformy i dlaczego studentka nie potrafi odkręcić gazu w kuchence

Kończymy trudny rok szkolny. Emocje po strajku jeszcze nie opadły, we wrześniu czeka nas być może dalszy ciąg. Tymczasem Pani wydaje książkę Nowa szkoła, zachęcającą do zmiany systemu nauczania począwszy od samego nauczyciela, czyli oddolnie „od tablicy”. Nie oceniając tego, co się wydarzyło, zastanawiam się, czy po tym wszystkim jeszcze komuś się chce cokolwiek zmieniać…
– Pytanie, czy jest jakieś inne wyjście. Czy szkoła ma pozostać taką, jaka jest, czyli archaiczną i niedostosowaną do współczesnego świata? Czy nie należy jednak zrobić wszystkiego, by stworzyć godne warunki uczniom do nauki, a nauczycielom do pracy – takie, które będą na miarę współczesnych czasów i możliwości?
Książkę pisałam przez rok i nie przewidziałam tego, że jej premiera zbiegnie się z czasem, kiedy o potrzebach polskiej edukacji tyle się mówi. Ale przewidziałam, i to przed wieloma laty, że z metodami nauczania i zasadami w polskiej szkole trzeba coś zrobić. I robiłam, początkowo intuicyjnie, metodą prób i małych kroków, bo zawsze miałam na uwadze to, że zmian dokonywałam na „żywym organizmie” moich uczniów, którzy nie mogli ponosić konsekwencji niewłaściwych działań. Z czasem okazało się, że nowe metody pracy nie tylko dają uczniom możliwość efektywnego uczenia się, a są dla mnie powodem satysfakcjonującej pracy, i że to, czego dokonałam, ma swoje ulokowanie we współczesnej wiedzy, którą poznałam, gdy równolegle z wprowadzanymi zmianami kształciłam się m.in. w zakresie umiejętności komunikacji czy neurobiologii.
 

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 24/2019, na stronie dostępna od 03.07.2019

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki