Logo Przewdonik Katolicki

Festiwal ludzi odważnych

Natalia Budzyńska
Fot.

Zakazane pieśni dawnej Persji, pradawny język hinduskich mudr z Kerali, żywiołowy rytuał plemienia Bwa, dziesięć wcieleń indonezyjskiego mistrza. Brave Festiwal po raz siódmy organizowany we Wrocławiu chce ocalić małe kultury przed zapomnieniem.

Kilka lat temu Grzegorz Bral postanowił stworzyć nowy festiwal teatralny we Wrocławiu. Był jednak znudzony tradycyjną formą tego typu imprez – taką samą na całym świecie. Z pomocą przyszły mu spotkania z ludźmi. Najpierw poznał kobietę, szwajcarską aktorkę, która porzuciła karierę i zajęła się tybetańskimi dziećmi wykorzenianymi ze swojej kultury. Od ponad dwudziestu lat jej organizacja zajmuje się przywracaniem i zachowywaniem kultury tybetańskiej: buduje szkoły, klasztory, pomaga Tybetańczykom zachowywać i przekazywać tybetańskie tradycje i język.

Później Bral spotkał człowieka, który zajmował się ochroną kultury pewnego plemienia Indian meksykańskich. Indianie ci są wykorzystywani do pracy na plantacjach narkotyków, albo przeganiani donikąd. Ich kultura i tradycja zanika.

„Kiedy te fakty, ci ludzie, te historie do mnie naprawdę dotarły, zrozumiałem, jaki festiwal musimy zrobić. Brave Festiwal – festiwal ludzi odważnych, ludzi, którzy mówią, skąd pochodzą, jakie są ich wartości, jaka jest ich tradycja, duchowość. Musieliśmy stworzyć festiwal przeciwko wypędzeniom ludzi z ich własnej kultury, z ich własnej wrażliwości; festiwal o świecie, który umiera, odchodzi i zgnie, jeśli nie zrobimy czegoś, aby ten proces choć trochę powstrzymać”.

Maska

Tegoroczna edycja festiwalu ma swoją tematykę – Maska. Maska kojarzy nam się z zakrywaniem, ukrywaniem, zasłanianiem, oszukiwaniem. Nie istnieje na świecie tradycyjna kultura, która byłaby pozbawiona maski.

W kulturach archaicznych maska pomagała wejść w kontakt z głęboką duchowością. Maski zakładali plemienni czarownicy, ale także wojownicy przed walką. Maska miała dodawać im nadprzyrodzonych sił.

My, Europejczycy maskowanie doprowadziliśmy do perfekcji. Operacje plastyczne to maska, która zmienia naszą twarz. Historia maski to opowieść o niewiarygodnej rozpiętości ludzkich dążeń: od chęci przeniknięcia najtajniejszych obszarów duchowości do potrzeby zakwestionowania własnej kondycji.

We Wrocławiu Maska przybliży bogatą kulturę z różnych zakątków świata, między innymi Bali, Sri Lanki, Burkina Faso czy Sardynii. Grupa z Burkina Faso pokaże taniec masek odbywający się przy świetle księżyca. Sardyńczycy zaprezentują się w ważących 30 kilogramów strojach i oczywiście – w maskach. Interesującym przedsięwzięciem będzie koncert Blind Note, zespołu, który tworzą muzycy z Armenii, Meksyku, Senegalu, Turcji, Belgii i Madagaskaru, grający na tradycyjnych instrumentach. Ich koncerty odbywają się zawsze w kompletnych ciemnościach po to, by zwrócić uwagę na problemy niewidomych w krajach Trzeciego Świata.

Filmy

Przegląd filmowy Brave Festival stanowi integralną część wrocławskiej imprezy. Odbywa się po raz szósty. Jego formuła oparta jest na prezentacji filmów dokumentalnych o kulturowo-antropologicznej tematyce.

W tym roku po raz pierwszy dołączą do programu filmy fabularne, a całość repertuaru podzielona zostanie na trzy cykle tamatyczne.

Na Brave Focus można będzie przyjrzeć się z bliska różnym zjawiskom dotyczącym kultury i tradycji z odległych rejonów świata. Tym razem będzie to Mongolia, a wypada wspomnieć, że po raz pierwszy w Polsce będziemy mogli obejrzeć tyle filmów dotyczących tego zakątka świata.

Brave People Doc. to filmowa prezentacja ludzi, którzy z odwagą bronią swoich ideałów, tradycji i wartości.

Cykl Brave Context nawiązuje do tematyki edycji. Każdego festiwalowego dnia prezentowany będzie jeden film podejmujący kwestię maski.

Dzieci

Rok temu po raz pierwszy w ramach festiwalu odbyło się przedsięwzięcie o nazwie Brave Kids. Na dwa tygodnie przyjechały do Wrocławia artystyczne grupy dziecięce z regionów dotkniętych tragicznymi doświadczeniami. Dzieciaki z Zimbabwe, Rwandy, Nepalu, Szwecji, uchodźcy z Czeczenii i Inguszetii wraz z dziećmi z Wrocławia wspólnie uczyły się swoich tradycji tanecznych i muzycznych.

Język sztuki jest najbardziej uniwersalny. Takie spotkania dzieci pochodzących z różnych kultur dają możliwość dzielenia się prawie wszystkim, a także promują postawy tolerancji i otwarcia na różnorodność.

Tym razem Wrocław oczekuje dzieci z Ugandy, Rwandy, Norwegii, Autonomii Palestyńskiej, Czech, Czeczenii, Inguszetii. Dzieci goszczone są przez wrocławskie rodziny, a przy organizacji pracuje mnóstwo wolontariuszy.

„Dzięki udziałowi w projekcie będą mogły udowodnić, że sztuka daje możliwość wyzwolenia z niszczących ograniczeń. Z dzieci ulicy, niechcianych, zapomnianych, głodnych, nienależących do nikogo, zamienią się w artystów, co nie tylko daje im zawód, ale pozwala być częścią grupy i uczy pracy ponad podziałami” – mówi Iwona Frydryszak, koordynatorka Brave Kids.

Brave Festival to wyjątkowa impreza, w której całkowicie zostaje zaburzony typowy podział: wykonawca–odbiorca, scena–widownia, produkt – konsument. Brave Festiwal przez swoją ideę zaprasza do współodczuwania. „To festiwal nie o dziełach sztuki, ale o sztuce, dzięki której można ocalić i ochronić tysiące zapomnianych, porzuconych, osamotnionych kultur i ludzi”.

 

 

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki