Logo Przewdonik Katolicki

Thriller miłosny

Szymon Bojdo
fot. ENENSTUDIO II

Tosca Giacoma Pucciniego niezmiennie trzyma w napięciu. Także dlatego, że możemy się w tym dziele przyjrzeć sobie samym.

Puccini tworząc to dzieło, był na fali. Otrząsnął się już po niezbyt udanym Edgarze i zaczął być ceniony za Manon Lescaut i Cyganerię. Te utwory przyniosły mu światowy sukces, bo epoka przemysłowa bardzo szybko przenosiła europejskie dzieła za ocean.

Opera o zwykłych ludziach
Geneza kolejnej opery związana jest z aktorską fascynacją – wielką muzą kompozytora była bowiem aktorka Sarah Bernhardt. Można powiedzieć, że były dzieła, które pisał dla niej. Po latach występów w Comédie-Française Bernhardt przejęła (w 1899 r.) były Théâtre des Nations na Place du Châtelet w Paryżu i zmieniła jego nazwę na Théâtre Sarah-Bernhardt. 21 stycznia nastąpiło otwarcie, podczas którego Sarah stworzyła jedną ze swoich najbardziej docenianych kreacji – w spektaklu La Tosca Victoriena Sardou.

PK-37.jpg

 

Pełna treść artykułu w Przewodniku Katolickim 37/2021, na stronie dostępna od 20.10.2021

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki