Czy pracodawca może nie wypłacić pracownikowi wynagrodzenia?
Wynagrodzenie za pracę jest podstawowym prawem pracownika. Wynagrodzenie podlega ochronie, to znaczy, że musi być wypłacane pracownikowi w wysokości ustalonej w umowie oraz w miejscu, terminie i czasie określonym w regulaminie pracy.
Niestety pracodawcy często nie przestrzegają swoich obowiązków i opóźniają wypłatę wynagrodzeń, a nawet w ogóle nie płacą pracownikom pensji. Jeżeli zaległość narasta, wówczas pracownik powinien podjąć działania zmierzające do odzyskania swojego wynagrodzenia.
W jaki sposób pracownik może w takiej sytuacji dochodzić swoich praw?
Przede wszystkim, należy w tej sytuacji zwrócić się do pracodawcy z pytaniem o przyczyny opóźnienia wypłaty i z prośbą o zawarcie porozumienia w sprawie uregulowania należności.
Jeżeli pracodawca nie będzie skłonny zawrzeć porozumienia, albo nie będzie respektował jego postanowień, wówczas pozostaje pracownikowi możliwość zwrócenia się w tej sprawie do zakładowej organizacji związkowej albo do inspekcji pracy.
Jaka jest procedura postępowania przed PIP?
Pracownik może najpierw skorzystać z porady inspektora pracy lub złożyć od razu skargę na swojego pracodawcę. Państwowa Inspekcja Pracy w wyniku takiego doniesienia wszczyna kontrolę niesumiennego pracodawcy. Inspektorzy pracy są zobowiązani do nie ujawniania informacji o skarżącym, chyba, że wyrazi on na to zgodę. W wyniku interwencji inspekcji pracy, po stwierdzeniu nieprawidłowości, PIP w drodze postępowania administracyjnego wydaje nakaz zobowiązujący pracodawcę do wypłaty wszystkich zaległości. Jednak należy zwrócić uwagę, że nakaz ten może być wydany tylko w sprawach oczywistych i bezspornych.
Jeżeli pracodawca nie zapłaci należności wskazanych w nakazie, wówczas wszczyna się postępowanie egzekucyjne wobec pracodawcy.
Pracownik, który chce odzyskać swoje zaległe wynagrodzenie może skorzystać także z drogi sądowej.