Pracę można wykonywać w zakładzie pracy albo w innym miejscu wskazanym w umowie o pracę. Ostatnio coraz częściej mówi się o świadczeniu pracy w domu lub o telepracy.
Na czym polega telepraca?
– Telepraca polega na wykonywaniu obowiązków pracowniczych na odległość, poza zakładem pracy. W praktyce oznacza to pracę w domu lub w innym przeznaczonym do tego celu miejscu. Na przykład, jeżeli pracownik pracuje w zakładzie dwa dni, a w domu trzy i wysyła pracodawcy wyniki swojej pracy, np. przez Internet, to wówczas możemy już mówić o telepracy. Ta forma zatrudnienia ma ułatwić pracownikom pogodzenie życia zawodowego z prywatnym oraz zaoszczędzić pracodawcom kosztów związanych z organizowaniem miejsca pracy.
Czy obowiązują już zasady zatrudniania na odległość?
– Od połowy października zaczynają obowiązywać przepisy o telepracy. W kodeksie pracy znajdzie się nowy rozdział poświęcony zatrudnianiu pracowników w tej formie.
Na mocy nowych przepisów pracodawca ma obowiązek uzgodnić warunki wykonywania telepracy ze związkami zawodowymi, a jeżeli nie ma ich w zakładzie pracy, wówczas pracodawca sam ustala zasady wykonywania telepracy. Wszelkie zasady dotyczące pracy na odległość muszą znaleźć się w regulaminie pracy.
Czy telepracownik będzie miał takie same uprawnienia i obowiązki jak normalny pracownik?
– Ustawodawca wprowadził odmienne uregulowania w stosunku do telepracowników. Na przykład w zakresie bhp. Pracodawca nie będzie musiał zapewnić takim pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedynie obowiązek ten ograniczy się do zapewnienia warunków fitosanitarnych i standardów wynikających z prawa budowlanego. Natomiast pracodawca będzie mógł kontrolować takiego pracownika w domu lub w innym miejscu, w którym wykonuje pracę. Telepracownicy będą mieli pewne gwarancje i przywileje, ale też obowiązki, np. obowiązek ubezpieczenia sprzętu powierzonego pracownikowi przez firmę.
Praca na odległość będzie pracą zadaniową i nie będą obowiązywały nadgodziny.