Logo Przewdonik Katolicki

Umowa sprzedaży i zwrot towaru

Justyna Koper
Fot.

Jakie przepisy regulują kwestie kupna i sprzedaży towarów? Zawarcie umowy sprzedaży regulują przepisy Kodeksu cywilnego w art. 535-602. Według tych przepisów do umowy sprzedaży dochodzi wówczas, gdy sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu tę rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić za nią umówioną cenę. W...

Jakie przepisy regulują kwestie kupna i sprzedaży towarów?
– Zawarcie umowy sprzedaży regulują przepisy Kodeksu cywilnego w art. 535-602. Według tych przepisów do umowy sprzedaży dochodzi wówczas, gdy sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu tę rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić za nią umówioną cenę.

W praktyce umowę kupna-sprzedaży zastępuje uproszczona procedura ofertowa (art. 66-72 kc). Przyjęcie oferty przez klienta oznacza już wolę zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Natomiast złożenie zamówienia przez klienta potwierdza przyjęcie oferty i jednocześnie stanowi zawarcie umowy. Taką procedurę stosują głównie podmioty gospodarcze.

Jakie muszą być spełnione warunki formalne zawarcia umowy?
– Dla ważności zawarcia umowy kupna-sprzedaży ważne jest zachowanie wszelkich formalności, które określa Kodeks cywilny (wydanie towaru wraz z dokumentem świadczącym o jego sprzedaży w zamian za zapłatę ceny). Ważne jest zachowanie rachunku za towar przy ewentualnym składaniu reklamacji. Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę, wówczas zapłata ceny przez kupującego następuje dopiero po dostarczeniu towaru do niego. Jeżeli chodzi o podmioty gospodarcze, zawarcie umowy związane jest z przedłożeniem oferty kupującemu. Oferta powinna być złożona na piśmie, a jej treść musi być precyzyjna. Oferta musi zawierać dokładne oznaczenie towaru, cenę, datę realizacji, ewentualnie informację o dostarczeniu towaru (transport i kto ponosi koszty), pieczątkę i podpis sprzedającego. Natomiast zamówienie musi zawierać dokładny opis towaru zamawianego, potwierdzenie ceny i daty oraz pieczątkę i podpis osoby zamawiającej. Dokumenty te są bardzo istotne z punktu widzenia ewentualnego postępowania dowodowego, dlatego muszą spełniać wymogi prawne. Gdy zamawiający nie chce przyjąć towaru, podstawą do domagania się zapłaty za dostarczony klientowi towar jest zamówienie.

Czy kupujący może zwrócić towar?
– Przepisy Kodeksu cywilnego przewidują możliwość zwrotu towaru jedynie wówczas, gdy posiada on wady zmniejszające jego wartość lub użyteczność. Mają wówczas zastosowanie przepisy o gwarancji i rękojmi (art. 556-581 kc). Ponadto, gdy kupującym jest osoba fizyczna, wówczas mogą znaleźć zastosowanie przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Czego może domagać się konsument?
– Na podstawie ww. ustawy konsument może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę towaru na nowy. Dopiero wówczas, gdy naprawa rzeczy jest niemożliwa, konsument ma prawo zwrócić towar i żądać odstąpienia od umowy oraz zwrotu pieniędzy. Dlatego też w stosunkach gospodarczych pomiędzy dwoma podmiotami prawnymi nieprzyjęcie towaru albo jego zwrot oznacza zerwanie postanowień umowy. Sprzedający bowiem ponosi ciężar wszelkich kosztów związanych z zamówieniem towaru u producenta, transportem i dostawą, a kupujący musi odebrać zamówiony towar i zapłacić za niego umówioną cenę.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki