"" Urszula i Jakub
Rodzice prosząc o sakrament chrztu dla swojego dziecka, jednocześnie przyjmują na siebie obowiązek wychowania go w wierze, które obejmuje wiele etapów życia dziecka. Dlatego do obowiązków chrześcijańskich rodziców należy między innymi właściwy wybór przedmiotu nauczania, który wspierałby ich troskę o wychowanie w wierze.
Od 1 września 2014 r. nauka religii i etyki jest organizowana w publicznych przedszkolach i szkołach na życzenie rodziców bądź pełnoletnich uczniów. Według przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. o udziale ucznia w zajęciach z religii i etyki decydują rodzice lub pełnoletni uczniowie poprzez złożenie – na zasadzie dobrowolności – odpowiedniego oświadczenia. Po złożeniu oświadczenia udział w wybranych zajęciach staje się dla ucznia obowiązkowy. Uczeń może uczestniczyć w zajęciach z religii, z etyki, z obu przedmiotów, może też nie wybrać żadnego z nich. Na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie z zachowania jest umieszczana ocena z „religii/etyki”, którą wlicza się do średniej ocen ucznia, ale nie wpływa na promocję do kolejnej klasy.
Zatem czy wybranie lekcji etyki zamiast religii to grzech? Tak, dla chrześcijańskich rodziców to grzech zaniedbania obowiązku wychowania w wierze swojego dziecka. Mogą być jednak sytuacje, w których rodzice dokonują takiego wyboru z pewnej konieczności, np. bardzo przykre doświadczenie z konkretnym nauczycielem religii. Wówczas trzeba ich zrozumieć, ale też nakłonić do szukania dobrego rozwiązania problemu, m.in. przez rozmowę z księdzem proboszczem. Należy także zauważyć, że uczeń może uczęszczać równolegle i na zajęcia z religii, i z etyki.