Już 110 lat działa Wydawnictwo Księgarnia św. Wojciecha. Poprzez burzliwy wiek XX zapracowało sobie na wspaniałą renomę i sprawdzoną markę, stając się oficyną zasłużoną dla krzewienia polszczyzny w trudnych czasach zaborów i okupacji.
Początki wydawnictwa sięgają roku 1895, kiedy to rozpoczęła się edycja najstarszego działającego do dziś tygodnika katolickiego, „Przewodnik Katolicki”. Pomysł jego powstania zrodził się w sercu ówczesnego arcybiskupa gnieźnieńskiego i poznańskiego, prymasa Polski Floriana Stablewskiego. Światły arcybiskup potrafił zareagować na trudną sytuację katolików i Polaków pod zaborem pruskim i – powołując do życia „Przewodnik Katolicki” – rozpoczął budowę potężnego holdingu medialnego, którego zadaniem było niesienie Ewangelii w radykalnie zmienionych warunkach społecznych przełomu XIX i XX wieku. Działania arcybiskupa Stablewskiego i zbliżonych do niego organizatorów duchownych i świeckich były znakomicie skorelowane z żywiołowo rozwijającą się wówczas nauką społeczną Kościoła i nauczaniem papieża Leona XIII, którego pontyfikat przypadł na lata 1878-1903.
W trudnym zaborczym czasie
17 grudnia 1897 r., obok wydawanego już „Przewodnika Katolickiego”, zarejestrowano wydawnictwo książkowe, znane powszechnie jako Księgarnia św. Wojciecha. Mimo niesprzyjającej polityki rządowej i administracyjnej aparatu pruskiego, oficyna wydawnicza rozwijała się prężnie i do 1914 roku zdołała wywalczyć sobie pozycję czołowej placówki księgarskiej i edytorskiej, promieniującej na terytorium dawnej Rzeczypospolitej, daleko poza sam zabór pruski. Zasługą wydawnictwa z tego trudnego okresu, kiedy zaborca ciemiężył Dzieci Wrzesińskie za odmawianie modlitw w języku polskim, a Kościół w archidiecezji poznańskiej nękał karami finansowymi za niestosowanie się do antyreligijnego ustawodawstwa, było nieugięte pielęgnowanie polszczyzny, tradycji patriotycznych i nade wszystko religijnych, poprzez wytrwałą pracę wydawniczą i reklamową. Z perspektywy lat, które minęły od tamtych czasów, wydaje się, że paradoksalnie taka bezkompromisowa postawa ówczesnego kierownictwa wydawnictwa przyczyniła się do sukcesu firmy – zapracowała sobie ona bowiem na własny autorytet.
Ugruntowanie marki
W wolnej Polsce doszło do niezwykle dynamicznego rozwoju firmy, która wysunęła się na czoło placówek spełniających trudną do przecenienia rolę w życiu intelektualnym, społecznym i kulturalnym
II Rzeczypospolitej. Poznańska księgarnia wydawnictwa należała do najczęściej odwiedzanych przez poznaniaków i Wielkopolan składów książki w mieście. Już w latach 1926-1932 ukazało się pierwsze wydanie Biblii w nowoczesnej wersji językowej wraz z komentarzem, odpowiadającym nowemu stanowi nauk biblijnych. Wielu Polaków do dziś skrzętnie przechowuje w swych domowych archiwach przedwojenne, unikatowe wydawnictwa Księgarni św. Wojciecha.
II wojna światowa zamknęła działalność placówki, jak wszystkich tego typu polskich firm i instytucji. Po wojnie rozpoczęła się mozolna praca odbudowy firmy. Była ona tym trudniejsza, że komunistyczne władze odbierały Kościołowi jego mienie i likwidowały, albo przyjmowały w przymusowy zarząd, dawne kościelne spółki. Dopiero więc po 1956 roku wydawnictwo mogło podjąć realne działania na rzecz odnowy swej pracy. Szczególną pozycję zajmuje czterotomowe wydanie Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu (znane dziś jako „Biblia Poznańska”) z bardzo obszernymi komentarzami pod redakcją księdza Michała Petera i księdza Mariana Wolniewicza. Wielkim osiągnięciem wydawnictwa w trudnym czasie PRL-u jest zapewne każda kolejna edycja Pisma Świętego, licznych książek religijnych, literatury pięknej i podręczników do nauczania religii.
Z odwagą w nowoczesność
Obecnie, wraz ze zwiększającą się z roku na rok liczbą tytułów, Księgarnia Świętego Wojciecha plasuje się w ścisłej czołówce wydawnictw książek religijnych, stara się nawiązać do historycznego dorobku i wypracowanego modelu, preferując książki o charakterze edukacyjnym, szczególnie podręczniki dla wszystkich szczebli nauczania w nowatorskim ujęciu metodycznym i edytorskim, modlitewniki i teksty Pisma Świętego. Znaczne miejsce w planach wydawniczych zajmują pozycje albumowe, słownikowe, encyklopedyczne, biograficzne, dokumenty Kościoła, literatura piękna i podręczniki. W ostatnim dwudziestoleciu Wydawnictwo Księgarnia Świętego Wojciecha opublikowało ponad 1000 tytułów, w łącznym nakładzie przekraczającym 10 milionów egzemplarzy!