Logo Przewdonik Katolicki

Szampański łosoś w migdałach

ojciec Michał
Fot.

Rybę oczyszczamy, ściągamy skórę, odcinamy płetwy, dokładnie myjemy pod bieżącą wodą i osuszamy. Nacieramy solą, pieprzem oraz posiekanymi listkami bazylii, a także obficie skrapiamy sokiem wyciśniętym z cytryny i wstawiamy na pół godziny do lodówki. W tym czasie w dużej brytfannie klarujemy masło: rozpuszczamy je powoli i przecedzamy przez sitko. Łososia wkładamy do brytfanny...

Rybę oczyszczamy, ściągamy skórę, odcinamy płetwy, dokładnie myjemy pod bieżącą wodą i osuszamy. Nacieramy solą, pieprzem oraz posiekanymi listkami bazylii, a także obficie skrapiamy sokiem wyciśniętym z cytryny i wstawiamy na pół godziny do lodówki. W tym czasie w dużej brytfannie klarujemy masło: rozpuszczamy je powoli i przecedzamy przez sitko. Łososia wkładamy do brytfanny na rozgrzane masło, obsmażamy po dwie minuty z każdej strony i przekładamy na półmisek. Do brytfanny wrzucamy cebulę pokrojoną w drobną kostkę i przesmażamy ją na tym samym tłuszczu, aż do zeszklenia. Następnie smarujemy rybę z obu stron roztrzepanymi żółtkami jaj, gęsto obkładamy płatkami migdałowymi i ponownie wkładamy do brytfanny, którą wstawiamy na 25 minut do piekarnika nagrzanego do temperatury ok. 200 stopni. Gęstą kwaśną śmietanę miksujemy ze szklanką szampana oraz startą skórką z cytryny i posiekanymi listkami bazylii. Tak przyrządzonym sosem po kwadransie pieczenia polewamy całą rybę. Po wyjęciu z piekarnika półmisek z łososiem dekorujemy cytryną – pokrojoną w plastry i ósemki – oraz połówkami winogron. Na stół podajemy z ryżem oraz surówką z białej kapusty, a sos mieszamy i zlewamy do sosjerki.

Jedzmy migdały!
Migdały, czyli pestkowe owoce migdałowca, uchodzą za symbol płodności. Mają sporo właściwości regenerujących i odżywczych, dzięki dużej zawartości białka i protein – dwa razy więcej niż w wołowinie! – oraz tłuszczu. Są także źródłem witaminy E, magnezu i potasu.
Obliczono, że powinniśmy jadać ich codziennie ok. 4 dkg, ponieważ skutecznie wpływają na obniżenie poziomu tzw. złego cholesterolu (LDL) i zmniejszają ryzyko choroby niedokrwiennej serca.

składniki:
• ok. 1 1/2 kg łososia
• 10 dkg płatków migdałowych
• 2 cytryny, cebula
• 3 żółtka
• masło, oliwa z oliwek
• kwaśna śmietana 12 proc.
• szklanka półwytrawnego szampana
• kilka gałązek świeżej bazylii, winogrono
• sól, pieprz


Łosoś
Ta szlachetna ryba o charakterystycznej pomarańczoworóżowej barwie, niepowtarzalnym aromacie i smaku uchodzi za przysmak kulinarny godny najlepszych stołów. Wśród kupujących najpopularniejszy jest łosoś norweski, ale warto pamiętać, że pochodzi on z hodowli, w odróżnieniu od łososia bałtyckiego – o białawej barwie, bardziej cenionego przez smakoszy – żyjącego w warunkach naturalnych. Mięso łososia dzięki m.in. zawartości wysokiej jakości protein i koenzymu Q10, uelastycznia i nawilża naszą skórę oraz zapobiega powstawaniu zmarszczek. Jest również źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych dobroczynnie wpływających na serce.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki