Logo Przewdonik Katolicki

Piękno z czasów renesansu

Marcin Jarzembowski
Fot.

Scena Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie została odkryta podczas prac konserwatorskich w zabytkowym kościele w Osielsku koło Bydgoszczy. Malowidło znajdujące się na zasuwie obrazu w ołtarzu głównym było przysłonięte przez inne płótno. Powstanie kościoła w Osielsku datuje się na rok 1844. W 2003 roku świątynia parafialna pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny została...

Scena Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie została odkryta podczas prac konserwatorskich w zabytkowym kościele w Osielsku koło Bydgoszczy. Malowidło znajdujące się na zasuwie obrazu w ołtarzu głównym było przysłonięte przez inne płótno.



Powstanie kościoła w Osielsku datuje się na rok 1844. W 2003 roku świątynia parafialna pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny została włączona do rejestru zabytków.
Strop kościoła pochodzi z XIX wieku. Ukryte pod emalią malowidła ukazują pierwotne piękno budowli. - Nie są to malunki "w stylu Leonardo da Vinci", ale mają swój urok. Kościół nabrał dzięki nim pełnej krasy - przyznał w ubiegłym roku ks. prałat Stanisław Skonieczka. Od tamtego czasu wnętrze świątyni odzyskało swój dawny blask. Prace rozpoczęto w 2000 roku - począwszy od wymiany całego pokrycia dachu, a skończywszy na renowacji prezbiterium. - Nie spodziewałem się, że na skutek prac konserwatorskich zostanie odkryte tak cenne dzieło sztuki - dodaje proboszcz parafii w Osielsku.
- Odnalezienie cennego płótna było kwestią przypadku - podkreśla Iwona Brzozowska, kierownik delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu. Podczas prac konserwatorskich na zasuwie obrazu zauważono dwa płótna. Pierwsze z nich wskazywało na XIX-wieczny obraz. Jednak pod spodem znaleziono znacznie wcześniejsze i cenniejsze malowidło. - Co do datowania można przypuszczać, że jest to pierwsza połowa XVII wieku. Jest to kompozycja wzorowana na renesansowym malarstwie włoskim. Bardzo się cieszymy z tego odkrycia, ponieważ jest to obiekt niezwykle wartościowy - tłumaczy Brzezińska.
Obraz w pierwotnej - autorskiej wersji wykonany był techniką temperową, która na znacznej części powierzchni została bezpowrotnie zniszczona. - Są to stare przemalowania, które mają około dwustu lat i które są tak zespolone z oryginałem, że trudne je usunąć. Dotyczą one głównie szat postaci, czyli anioła i Maryi - tłumaczy Jan Trochimowicz, konserwator malarstwa i rzeźby polichromowanej.
Ołtarz główny jest późnobarokowy i pochodzi z kościoła Klarysek w Bydgoszczy. Został przekazany parafii po kasacie klasztoru w 1835 roku. Całości blasku świątyni dodaje ponad dwadzieścia wielobarwnych witraży.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki