Work-life balance, czyli właściwa równowaga w życiu
Work-life balance to koncepcja, która nie jest nowa. Powstała już na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku, ale popularność w Polsce zyskała dopiero niedawno. Czasem wiąże się ją z rewolucją, jaką na rodzimy rynek pracy wprowadzają najmłodsi pracownicy, czyli tak zwane pokolenie Z.
Work-life balance oznacza równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, która umożliwia zachowanie zdrowia psychicznego i należyte dbanie o rodzinę, bliskich, pasje, relacje z Bogiem i wszystko inne, na czym naprawdę zależy każdemu człowiekowi. Work-life balance jest odpowiedzią na pracoholizm i wypalenie zawodowe, które stają się coraz powszechniejszymi i poważniejszymi problemami na rynku pracy w Polsce.
Work-life balance jest trudny, ale konieczny
Założenia koncepcji są słuszne i jak najbardziej potrzebne, ale znacznie trudniejsze w realizacji. Każdy dąży do równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, nawet bez nazywania tego konkretnym pojęciem, ale w dzisiejszym świecie, w którym tempo życia jest bardzo szybkie, jest to po prostu trudne. Z każdej strony bombarduje nas nawał obowiązków, który nie sprzyja pielęgnowaniu samoświadomości, więzi rodzinnych czy pasji.
Trzeba przecież zarabiać pieniądze. Panuje wysoka inflacja, dręczą niepewności związane z sytuacją geopolityczną, a szef ma dużo kandydatów na nasze stanowisko. Zdrowie jest jednak najważniejsze. Tak samo, jak satysfakcjonujące życie prywatne. Jak starać się to wszystko pogodzić? To rzeczywiście sztuka, której sprzyja jednak wypracowywanie właściwych nawyków. Małymi krokami można dość do satysfakcjonującej równowagi.
Trzeba skończyć z przynoszeniem pracy do domu, nie odbierać telefonów po siedemnastej, nie odpisywać na e-maile wieczorami i nie brać nadgodzin. Kluczowe jest postawienie granic w środowisku zawodowym. Niewykonalne? Szef i tak tego nie szanuje? W takim razie chyba warto zmienić pracę. Trzeba również efektywnie wykorzystywać swój czas wolny. Zadbać o odpoczynek, który daje ulgę ciału i duszy. Każdy z nas najlepiej wie, co będzie dla niego właściwe. Dobra praktyka, które sprzyja work-life balance to ponadto priorytetyzacja zadań i planowanie swojego czasu.
Za work-life balance pracowników odpowiada też pracodawca
Work-life balance to koncepcja, która angażuje nie tylko samych pracowników, którzy dążą do osiągnięcia równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. To idea mająca duży wpływ także na pracodawców. Zgodnie z jej założeniami pracodawca powinien doceniać swojego pracownika, dbać o jego dobre samopoczucie w miejscu zatrudnienia i dokładać wszelkich starań, aby utrzymanie równowagi między sferą zawodową i prywatną było jak najbardziej możliwe.
Różne badania dotyczące oczekiwań najmłodszych pracowników, którzy właśnie wchodzą na polski rynek pracy — tak zwanego pokolenia Z — pokazują, że work-life balance jest dla tej grupy jedną z najważniejszych rzeczy, którymi kieruje się przy wyborze swojego miejsca zatrudnienia i nie chodzi tu tylko o nieprzymuszanie do nadgodzin.
Pracodawca, który już na poziomie oferty pracy nie zaznacza, że wspiera i dba o work-life balance, czyli który nie kładzie nacisku na zdrowie psychiczne w pracy czy elastyczność zatrudnienia, przegrywa w oczach kandydatów już na starcie. Coraz większa potrzeba utrzymania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym znalazła swoje odzwierciedlenie nawet w przepisach prawa.
W 2023 roku w życie weszła tak zwana dyrektywa work-life balance. To nowelizacja Kodeksu pracy, która wprowadziła pojęcie pracy zdalnej i okazjonalnej pracy zdalnej oraz która przyznała więcej przywilejów pracującym rodzicom i wszystkim pracownikom, którzy mogą pracować w trybie home office. Elastyczna praca zdalna lub hybrydowa jest uznawana za pracowników biurowych za jeden z bardzo znaczących elementów, pozwalających utrzymać work-life balance.
Odważ się zmienić firmę na taką, która wesprze Twój work-life balance
Koncepcja i praktyczne rozwiązania, które wspomagają utrzymanie równowagi pracowników, będą już tylko coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu na polskim rynku pracy. Dlatego warto iść na fali rosnącej popularność work-life balance i zmienić pracę, jeśli w obecnej firmie nie dba się o ten aspekt.
Alarmującymi sygnałami może tu być m.in. „moda” na nadgodziny, wygórowane oczekiwania, brak poczucia docenienia, brak zainteresowania zdrowiem psychicznym pracownika czy sztywność zatrudnienia bez jakiejkolwiek elastyczności. Jeśli praca sprawia, że jest się przemęczonym, nie ma się czasu dla bliskich, na realizowanie pasji czy robienie tego, co po prostu sprawia przyjemność, warto znaleźć pracodawcę, który pomoże wdrażać work-life balance w naszym życiu.
Oferty pracy, które to gwarantują można znaleźć w serwisie GoWork.pl. Tutaj znajduje się firmy naprawdę dbają o pracownika, a nie tylko obiecujące to w pięknych ogłoszeniach. Jak to możliwe? Rzeczywistość weryfikują opinie o pracodawcach wystawiane na forum przez byłych i obecnych pracowników. Forum pozwala wyciągnąć wnioski z doświadczeń innych osób i omijać firmy, dla których work-life balance to wciąż tylko fanaberia.