Logo Przewdonik Katolicki

WC problem

Renata Krzyszkowska, PK
Fot.

Jak wynika ze statystyk, problemy z regularnym wypróżnianiem ma nawet co czwarta osoba. W zależności od przyczyn wyróżniamy trzy główne rodzaje tych dolegliwości. Pierwsze, to zaparcia czynnościowe spowodowane zaburzeniami funkcji jelit. Drugie, to zaparcia nawykowe związane z trybem życia, stresami, ciągłym brakiem czasu (niestety nawet na pójście do toalety). I wreszcie zaparcia spowodowane...

Jak wynika ze statystyk, problemy z regularnym wypróżnianiem ma nawet co czwarta osoba. W zależności od przyczyn wyróżniamy trzy główne rodzaje tych dolegliwości. Pierwsze, to zaparcia czynnościowe spowodowane zaburzeniami funkcji jelit. Drugie, to zaparcia nawykowe związane z trybem życia, stresami, ciągłym brakiem czasu (niestety nawet na pójście do toalety). I wreszcie zaparcia spowodowane chorobami np. wątroby, tarczycy, cukrzycą, depresją, anomaliami w budowie przewodu pokarmowego. Przyczynę zaparć zawsze musi ustalić lekarz. Nie należy zbyt długo leczyć się samodzielnie. Zioła przeczyszczające czy leki kupowane bez recepty, jeśli są stosowane zbyt długo, mogą być niebezpieczne.

Najczęściej jednak przyczyną dolegliwości są zwykłe błędy dietetyczne i brak ruchu. Przy pewnej samodyscyplinie i konsekwencji stosunkowo łatwo można im zaradzić. Przede wszystkim należy jeść produkty zawierające dużo błonnika, a więc: razowe pieczywo, kasze, warzywa i owoce. Trzeba polubić otręby, które można jeść nawet kilka razy dziennie dodane do sałatek, jogurtu, czy nawet posypane na kanapkach. Należy pić nawet 2-3 litry płynów dziennie (niesłodzonych i niegazowanych). Na czczo dobrze jest wypić dwie szklanki wody mineralnej, co działa pobudzająco na układ trawienny. Bardzo ważny jest ruch. Trzeba ćwiczyć przynajmniej 10-15 minut dziennie, a dwa razy w tygodniu uprawiać jakiś sport, choćby dłuższy spacer. Należy unikać picia alkoholu oraz mocnej kawy i herbaty. Niewskazane są ostre przyprawy oraz produkty ciężkostrawne: tłuste, żółte sery, serki topione, konserwy, smażone mięso, kiełbasy, ciasta, czekolady, frytki, chipsy i dania typu fast food.

Ważne też, by iść do toalety od razu, jak poczujemy parcie. Powstrzymywanie się może prowadzić do zaparć nawykowych.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki