Logo Przewdonik Katolicki

Przez wiarę i rozum

Hubert Kubica, Błażej Tobolski
Fot.

Główne obchody IX Dnia Judaizmu (17 stycznia) w Polsce odbyły się w tym roku w Kielcach. Przewodniczył im abp Stanisław Gądecki metropolita poznański. W diecezjach organizowane były spotkania i nabożeństwa, mające na celu wzajemne zbliżenie wyznawców judaizmu i chrześcijan. W Poznaniu, w głównym dniu obchodów Dnia Judaizmu, mieliśmy okazję spotkać się, uczestnicząc w sympozjum...

Główne obchody IX Dnia Judaizmu (17 stycznia) w Polsce odbyły się w tym roku w Kielcach. Przewodniczył im abp Stanisław Gądecki metropolita poznański. W diecezjach organizowane były spotkania i nabożeństwa, mające na celu wzajemne zbliżenie wyznawców judaizmu i chrześcijan.

W Poznaniu, w głównym dniu obchodów Dnia Judaizmu, mieliśmy okazję spotkać się, uczestnicząc w sympozjum „Czerpiąc z korzenia dobrej oliwki”, które miało miejsce w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Wieczorem odbyło się nabożeństwo biblijne w kościele pw. św. Wojciecha.

Pytania rozumu o wiarę
Swoistym podsumowaniem IX Dnia Judaizmu było sympozjum przybliżające wybrane aspekty wspólnego dziedzictwa żydów i chrześcijan. Dotyczy ono przede wszystkim wiary, ale przejawia się również w sztuce, na co zwrócili uwagę zaproszeni goście.
W prelekcji pt. „Wiara spotyka wiarę” ks. prof. dr hab. Tomasz Węcławski, kierownik Zakładu Teologii Fundamentalnej i Ekumenicznej na Wydziale Teologicznym UAM, mówił, że w stosunkach polsko-żydowskich nie należy skupiać się tylko na tym, co jest wspólne i co nas od siebie odróżnia. Jego zdaniem warto wyjść poza taki schemat myślenia. Ksiądz profesor podkreślał, że judaizm jest religią pytania: „co?”, a chrześcijaństwo religią pytania „kto?”. Obie te prośby ciągle się jednak nie spełniają. – Nasze religie są oczekiwaniem czegoś, co ma być, jednak w obu przypadkach nie wiadomo „jak ma być?”. Nie chodzi więc o podobieństwa czy różnice, ale o odpowiedź na pytanie, co jest przed nami, co nas czeka, zarówno żydów, jak i chrześcijan – podkreślał prelegent. Dodał, że tak chrześcijanie, jak i żydzi są ludem Bożym, który gromadzi się dlatego, że istnieje powód tego zgromadzenia.
Artur Tanikowski z Warszawy, krytyk sztuki, przedstawił wybrane aspekty ikonografii chrystologicznej w sztuce polskich i europejskich żydów. Chrystus pojawiał się m.in. na obrazach Marca Chagalla „Ukrzyżowany Jezus”, Maxa Liermanna „Nauczający 12-letni Chrystus w świątyni”, Reuveu Rubina „Jezus i Żyd”. Z kolei Leszek Kwiatkowski z Warszawy, muzyk i tłumacz języka hebrajskiego, mówił o wzajemnych inspiracjach Kościoła i synagogi w muzyce.

Wzywając naszego Ojca
Wieczorem tego dnia, po zakończonych obradach sympozjum, jego uczestnicy wzięli udział w nabożeństwie biblijnym, któremu przewodniczył abp Henryk Muszyński metropolita gnieźnieński. Obecni byli wyznawcy judaizmu i katolicy oraz przedstawiciele innych wyznań chrześcijańskich.
W homilii abp gnieźnieński przypomniał wspólne zadania żydów i chrześcijan, o których mówił Papież Benedykt XVI: obronie równości wszystkich ludzi, wartości rodziny i małżeństwa, a także o propagowaniu tolerancji, szacunku, przyjaźni i pokoju pomiędzy narodami, kulturami i religiami. Powinniśmy też wszyscy promować na świecie sprawiedliwość i budować ład moralny oparty na Dekalogu.
Wspólnie pochylono się nad tekstem Świętej Księgi, razem zanoszono do Boga prośby, a na koniec wszyscy zgromadzeni odmówili modlitwę Ojcze nasz.

Boże Abrahama, Boże Izaaka
i Boże Jezusa Chrystusa.
Spraw prosimy Ciebie,
aby płomień tej Menory
stał się dla nas:
chrześcijan i żydów
wezwaniem i zobowiązaniem
do rozświetlania mroków świata Światłem Bożym.


Słowa wspólnej modlitwy
wypowiedziane podczas nabożeństwa biblijnego

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki