Logo Przewdonik Katolicki

Święto muzyki sakralnej

Natalia Budzyńska
Fot.

Trwa Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater najważniejszy w Polsce festiwal prezentujący muzykę trzech największych religii monoteistycznych. Po raz pierwszy impreza odbywa się także poza Częstochową.

Trwa Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” – najważniejszy w Polsce festiwal prezentujący muzykę trzech największych religii monoteistycznych. Po raz pierwszy impreza odbywa się także poza Częstochową.

 
Tegoroczny, dwudziesty trzeci festiwal wyznaczają przede wszystkim trzy wielkie jubileusze: 200. rocznica urodzin Giuseppe Verdiego oraz 80-lecie urodzin dwóch polskich kompozytorów Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. W ciągu pięciu festiwalowych dni odbędzie się w sumie ponad 20 wydarzeń, wśród których najważniejsze są oczywiście koncerty, a poza tym wystawy, sesje naukowe i dwa projekty towarzyszące: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra” i Etno*c. Całkowitą nowością jest wyjście festiwalu poza Częstochowę. Koncerty odbywają się także w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku, Lublińcu. W ten sposób festiwal nie tylko daje możliwość uczestnictwa szerszej publiczności, ale i sam zyskuje większą rangę.
 
Zwycięstwo „Gaude Mater”
Rok temu o Festiwalu „Gaude Mater” było głośno w mediach, niestety nie ze względu na muzykę. Lewicowe władze Częstochowy postanowiły przenieść imprezę do Filharmonii Częstochowskiej. Kiedy wieloletnia dyrektor festiwalu i zarazem Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, organizatora, Małgorzata Nowak nie zgodziła się z tą decyzją, została odwałana ze stanowiska. Swój protest wyrazili Kuria Metropolitalna w Częstochowie, Rada Artystyczno-Programowa oraz przedstawiciele świata kultury, wśród nich między innymi Wojciech Kilar i Krzysztof Penderecki. Do władz Częstochowy pisali też paulini o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, oraz o. Roman Majewski, przeor Jasnej Góry. Listy zresztą płynęły z całego kraju. Ośrodek, którym kierowała Małgorzata Nowak, z powodzeniem organizował festiwal przez 20 lat, Filharmonia być może poradziłaby sobie logistycznie, lecz impreza straciłaby prawdopodobnie wiele ze swojego klimatu. Po wielu analizach prawniczych okazało się, że Filharmonia nie może być organizatorem festiwalu, ponieważ właścicielem nazwy i znaku jest Stowarzyszenie Przyjaciół „Gaude Mater”. Ostatecznie tegoroczny międzynarodowy festiwal organizuje właśnie stowarzyszenie we współpracy z klasztorem jasnogórskim, Kurią Metropolitalną i partnerami z pięciu polskich miast. Jego dyrektorem jest znów Małgorzata Nowak.
– Stowarzyszenie przejęło organizację festiwalu w listopadzie ubiegłego roku, czyli w momencie kiedy wiadomo już było, że Urząd Miasta nie przystąpi do organizacji „Gaude Mater”. Zaburzenie cykliczności imprezy spowodowałoby w przyszłości osłabienie marki festiwalu, dlatego jego kontynuacja to ważna misja stowarzyszenia. Rada Artystyczno-Programowa, która działała w strukturach Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, działa teraz w strukturach stowarzyszenia, a to jest merytoryczna siła festiwalu. Rada, znaczące w Polsce gremium złożone z wybitnych kompozytorów, muzykologów, chórmistrzów, działa na rzecz festiwalu, nie tylko budując program, ale również tworząc lobbing imprezy w całej Polsce – mówiła Małgorzata Nowak w rozmowie z dziennikarzem katolickiego radia FIAT.
 
Msza flamenco na Jasnej Górze
Misją festiwalu jest prowadzenie dialogu międzykulturowego oraz pokazanie piękna muzyki z różnych stron świata. Nie powinno więc dziwić, że w bazylice jasnogórskiej odbył się koncert inauguracyjny, podczas którego wystapił znany gitarzysta i kompozytor Paco Peňa z hiszpańskimi muzykami. Zaprezentowali utwór Paco Peňa Misa Flamenco, czyli muzykę mszy katolickiej w oparciu o tradycyjną muzykę Hiszpanii. Podczas inauguracji liturgicznej festiwalu usłyszeliśmy z kolei prawykonanie mszy Missa In Memorial Beati Georgii Popieluszko Łukasza Urbaniaka, który chciał w ten sposób upamiętnić 30. rocznicę śmierci bł. ks. Popiełuszki. W sumie w czasie festiwalu usłyszymy siedem prawykonań. Co roku prezentowane są utwory pisane specjalnie na zamówienie „Gaude Mater”. Dorobkiem festiwalu jest ponad 200 prawykonań utworów polskich twórców. Za każdym razem zamawiana jest nowa msza liturgiczna. Od wielu lat program festiwalowy uwzględnia promocję muzyki jasnogórskiej. Obszerny zbiór kompozycji barokowych zachowanych w archiwach klasztoru Ojców Paulinów jest promowany przez koncerty, wydawnictwa płytowe, a w tym roku dodatkowo poprzez wystawę. Muzyka jasnogórska zabrzmi w Katowicach i na Wawelu. W Katowicach usłyszymy trzy światowe premiery utworów wydobytych po latach i przygotowanych do wykonania po raz pierwszy od stuleci. W Krakowie międzynarodowy skład muzyków zaprezentuje utwory jasnogórskie oraz te, które w tym samym okresie wykonywane były przez kapelę wawelską. Koncert urodzinowy Henryka Mikołaja Góreckiego odbył się w Gdańsku, w kościele św. Katarzyny. Po raz pierwszy został wykonany utwór wokalny inspirowany twórczością Góreckiego pt. Pod Twoją Obronę, którego autorem jest brytyjski kompozytor muzyki elektronicznej Ambrose Field. Urodziny Giuseppe Verdiego uświetnił koncert w katowickiej katedrze Chrystusa Króla. Zabrzmiało Requiem w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Częstochowskiej. Przed nami natomiast koncert nadzwyczajny – urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego na Jasnej Górze. W Roku Wiary zabrzmi Credo pod batutą kompozytora.
Podczas festiwalu usłyszymy także orientalne pieśni sakralne, muzyka gospel, pieśni cerkiewne i chorał gregoriański.   

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki