Logo Przewdonik Katolicki

Salwator bez Salwatora

Ks. Piotr Gąsior
Fot.

Z ks. prof. Tadeuszem Panusiem (UP JPII) dyrektorem Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży rozmawia ks. Piotr Gąsior

 

Z ks. prof. Tadeuszem Panusiem (UP JPII) – dyrektorem Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży rozmawia ks. Piotr Gąsior

 

Kiedy nastąpiło usunięcie krzyży w Prywatnej Szkole Podstawowej Salwator i Prywatnym Gimnazjum Salwator?

- Jak zostałem poinformowany przez katechetę uczącego w tej szkole, krzyże zniknęły z sal szkolnych pod pretekstem remontu szkoły i nie powróciły z dniem 1 września.

 

Czy były jakieś sygnały, że coś takiego nastąpi?

- Było to zarówno dla rodziców dzieci uczęszczających do tej szkoły, jak i katechety całkowite zaskoczenie. W świetle opinii katechety krzyże nikomu nie przeszkadzały. Szkoła liczy 170 uczniów. Tylko 15 dzieci (np. cudzoziemców) oficjalnie nie uczęszcza na lekcje religii. Choć zdarzało się i tak, że niektóre z nich przychodziły na nią z chęci poznania wiary narodu, w jakim obecnie się wychowują.

 

Kto zatem o tym zadecydował?

- Od tego roku szkoła stała się placówką prywatną spółki „Alumnus”. Decyzja usunięcia krzyży została podjęta przez panów Jarosława Kubicę, Pawła Gutka i Tomasza Gutka - współwłaścicieli szkoły i poparta przez panią dyrektor Magdalenę Siekańską.

 

Jaka była reakcja katechety?

- Katecheta właściwie został zignorowany. Po prostu nie został dopuszczony do głosu. Podobnie zostali potraktowani rodzice i niektórzy nauczyciele próbujący interweniować u dyrekcji szkoły.

 

Co w tej sytuacji ma zamiar podjąć kuria krakowska?

- Należy rozróżnić nauczanie religii od faktu zdjęcia krzyży. Pozostaniemy w tej szkole z katechizacją tak długo, jak tego sobie życzą rodzice, których chcemy wspierać w religijnym wychowaniu dzieci. Niemniej nie bez znaczenia pozostają warunki, w których odbywa się nauczanie katechezy.

 

Czy może dojść do tego, że nie da się w tej szkole katechizować?

- Myślę, że nie. Dyrekcja zapewnia, że usunięcie krzyży było aktem „tolerancji” wobec inaczej wierzących czy niewierzących, nie zaś aktem wrogości wobec wierzących. Ufam, że będą w tej szkole istniały warunki do godnego nauczania religii.

 


 

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki