Logo Przewdonik Katolicki

Nie krępuj się, zerwij z milczeniem

Renata Krzyszkowska
Fot.

Właśnie wystartowała pierwsza w Polsce kampania zachęcająca do profilaktyki raka prostaty, choroby, na którą w naszym kraju rocznie zapada ok. 8 tys. mężczyzn. Kampania zachęca do przełamania wstydu i zrobienia profilaktycznych badań.

 

 

Jednym z powodów, dla których mężczyźni unikają wizyty u lekarza, jest niewiedza, strach przed chorobą i wstyd przed wizytą u urologa. Podstawowym badaniem prostaty jest bowiem badanie per rectum, czyli przez odbyt. Dla większości mężczyzn jest ono bardzo krępujące i wywołuje duże opory. Pomocy szukają dopiero, gdy choroba jest już tak zaawansowana, że na w pełni skuteczną terapię jest już za późno. – Na ogół starsi panowie przychodzą do lekarza, gdy bolą ich kości lub gdy dochodzi do ich złamania na skutek przerzutów nowotworowych z ogniska pierwotnego choroby. A gdyby tylko w porę reagowali na pierwsze objawy i zgłaszali się na badania kontrolne, moglibyśmy podjąć skuteczne leczenie dużo wcześniej – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii. Przerost prostaty to problem dotyczący co drugiego mężczyzny po pięćdziesiątce. Kampania, która nosi nazwę „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem”, skierowana jest więc do mężczyzn już po 45. roku życia. Ma na celu przekonanie ich do przełamania bariery własnych uprzedzeń i umówienia wizyty u lekarza. Niestety, według danych Centrum Onkologii aż 7,11 proc. ogółu zgonów nowotworowych stanowią zgony na raka prostaty. Odsetek ten z roku na rok rośnie, obecnie choroba codziennie zabija w Polsce dziesięciu mężczyzn. Problem tkwi w niskim poziomie świadomości panów znajdujących się w grupie zagrożonej ryzykiem. Niestety mężczyźni bardziej pamiętają o przeglądzie swojego samochodu niż o badaniach profilaktycznych, które po 50. roku życia należy przeprowadzać co roku.

 

Bądź szczery z lekarzem

 

Prostata (inaczej nazywana gruczołem krokowym lub sterczem) to gruczoł wielkości kasztana występujący tylko u mężczyzn, ulokowany u ujścia pęcherza moczowego. Wytwarza niektóre ze składników nasienia. Pierwsze zmiany rozrostowe zaczynają się pojawiać już w 30. roku życia i gruczoł powiększa się wraz z wiekiem. Powiększona prostata uciska na przechodzącą przez nią cewkę moczową i może być przyczyną dolegliwości związanych z oddawaniem moczu. Przerost prostaty w swej łagodnej formie nie jest zmianą nowotworową. Do jego głównych objawów należą trudności z oddawaniem moczu, w tym większa częstotliwość oddawania moczu, konieczność oddawania moczu w nocy, mimowolne oddawanie moczu, przerywany strumień moczu itp. Schorzenie osłabia również w znacznym stopniu funkcje seksualne mężczyzny. Wszystko to sprawia, że jakość życia pacjenta gwałtownie spada, obniża się też wyraźnie jego samoocena. Wczesne rozpoznanie umożliwia dobranie metod terapii, które pozwolą zminimalizować te negatywne skutki choroby.

Jeśli lekarz w badaniu wyczuje obecność guzka w gruczole krokowym, pacjenta kieruje się na badanie krwi, które ma wykazać poziom tzw. antygenu PSA. Jest to białko produkowane przez komórki prostaty, a jego ilość rośnie znacznie w przypadku procesu nowotworowego tego narządu. Podwyższony poziom PSA kwalifikuje pacjenta do biopsji, która może potwierdzić lub wykluczyć podejrzenia o rozwoju raka.

Kampania jest częścią programu „Mam Haka na Raka”, którego organizatorem jest Polska Unia Onkologii. Patronat honorowy nad programem objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Rzecznik Praw Dziecka oraz Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia. Partnerem strategicznym programu jest firma GlaxoSmithKline. Program wspierają środowiska pacjentów m.in. Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei” oraz Studenckie Towarzystwo Onkologiczne. Patronat medialny objęli Telewizja Polska Program 1, Rynek Zdrowia, Polskie Radio Euro, Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, a także portale Proto.pl, Intermen.pl, Senior.pl i Kampaniespoleczne.pl. W ramach kampanii powstała strona internetowa www.zbadajprostate.pl, na której poza wszystkimi elementami kampanii znajdziemy wiele przydatnych informacji dotyczących raka prostaty.

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki