Logo Przewdonik Katolicki

Wakacje nie muszą być drogie lub nudne

Bogna Białecka
Fot.

Dzieci właśnie skończyły szkołę, a przed nimi leniwe dni lipca i sierpnia. Oczywiście w każdym większym mieście można znaleźć tysiące atrakcyjnych ofert wakacyjnych zajęć i niektórych na to stać, ale...


Dzieci właśnie skończyły szkołę, a przed nimi leniwe dni lipca i sierpnia. Oczywiście w każdym większym mieście można znaleźć tysiące atrakcyjnych ofert wakacyjnych zajęć i niektórych na to stać, ale...

 

Czy rzeczywiście mamy wybór – albo wydamy mnóstwo pieniędzy, by dzieci spędziły wakacje interesująco, albo będą skazane na siedzenie przez telewizorem i komputerem?
A może chcielibyśmy tanio pomóc im rozwijać kreatywność i ich unikalne talenty?

Po co organizować dzieciom czas wakacyjny?

Czy naprawdę ma znaczenie, co dzieci robią w czasie wakacji? W końcu 10 miesięcy siedzą w klasie, ucząc się. Czy nie zasługują na dwa miesiące nicnierobienia?
Wakacje to szansa na nauczenie dzieci czegoś, czego w szkole prawie nie ma – kreatywności. W szkole większość zadań ma jedno prawidłowe rozwiązanie i jedną prawidłową drogę dojścia do rozwiązania. Życie z kolei często wymaga od nas poszukiwania różnych sposobów. Muszę odebrać ciocię z dworca, zepsuł się samochód, a nie mam dość pieniędzy na taksówkę, co zrobić? Życie wymaga kreatywności, czyli umiejętności rozwiązywania problemów w sposób nieszablonowy, dostosowany do okoliczności.

Kreatywność jest wręcz postawą życiową. Kreatywni myśliciele wiedzą, że problemy mają różne rozwiązania i różne możliwości dojścia do rozwiązań. Gdy napotykają przeszkodę, raczej znajdą sposób jej obejścia, niż poddadzą się. To bardzo wartościowe umiejętności.

Wakacyjne zabawy, zadania, projekty dają dzieciom możliwość uczenia się i praktykowania umiejętności kreatywnego rozwiązania problemu. Nawet jeśli wykonują jakiś projekt zgodnie z instrukcją, podejmują decyzję np. co do doboru kolorów, umiejscowienia przedmiotów. A gdy już zapoznają się z projektem, większość dzieci chce zrobić go jeszcze raz po to, by sprawdzić, jaki byłby rezultat, gdyby niektóre rzeczy zrobić inaczej.
Kreatywne projekty zachęcają dzieci do znajdowania potrzebnych zasobów. Projekt „kreatywny", w którym otwiera się pudełko zawierające wszystkie potrzebne składniki, jest dobry na start. Zużyliśmy składniki z pudełka, a chcemy zrobić to jeszcze raz. Czym zastąpimy zużyte składniki, czy wyjdzie tak samo? Obserwowanie dzieci rozwiązujących takie problemy przynosi dużo radości.
W serii artykułów wakacyjnych podam szereg propozycji projektów, których mogą się podjąć wasze dzieci, rozwijając swe kreatywne zdolności.

Tydzień z naturą

Czy rozglądasz się po otaczającym cię świecie? Nawet jeśli mieszkasz w mieście, natura jest wszędzie dookoła. Możesz się zdziwić, co odkryjesz tuż obok, gdy zaczniesz się rozglądać.

1) Projekty artystyczne:

Teatr:
Potrzebne - pudełko, farby, klej, plastelina, nożyczki, różne materiały, które można znaleźć w okolicy domu – kamyki, piasek, liście, gałązki.
Podczas wyprawy po materiały zaobserwuj, jakie zwierzęta żyją w pobliżu – może koty, ptaki, jeże… W pudełku wytnij z przodu prostokątny otwór, tak by przypominała scenę teatralną. Pudełko pomaluj w środku, tworząc niebo i ziemię. Ze znalezionych materiałów zbuduj scenografię – drzewa z gałązek, krzaki z liści itp. A może dodasz kurtynę z liści? Z pomalowanych kamyków zrób aktorów – zaobserwowane wcześniej zwierzęta. Możesz teraz stworzyć i odegrać scenkę opisującą życie zwierząt z okolic twego domu.

Motylkowy mobil:
Potrzebne – papier techniczny, nożyczki, igła, nitka, dwa patyki, taśma klejąca oraz farbki lub klej i bibuła.
Składamy papier na pół, rysujemy wzdłuż krawędzi złożenia zarys połowy motyla, wycinamy.
Na połowę motyla chlapiemy różnokolorowe farbki i składamy ponownie, ściskając, tak by wzór odbił się też na drugiej połowie. Alternatywnie – można po złożeniu motyla powycinać w nim symetryczne wzorki i podkleić kolorową bibułą. Przygotowujemy w ten sposób co najmniej 4 motyle. Na koniec, środek grzbietu motyla przekłuwamy igłą i przeciągamy długą nitkę.
Patyki składamy na krzyż, łącząc na stałe taśmą klejącą w miejscu skrzyżowania. Na końcach patyków przywiązujemy motyle na długich nitkach. Mobil można przywiesić w oknie lub pod lampą.

Chusteczkowe kwiaty:
Potrzebne – chusteczki higieniczne, akwarele, drut, pędzelek.
Rozetnij chusteczkę na 4 kwadraty, rozdziel je na pojedyncze warstwy, układając z kwadracików stosik – każda kolejna warstwa nieco pod kątem, tak by całość tworzyła kształt poszarpanego koła. Ujmujemy środek, wypychając resztę w górę – w ten sposób tworzymy płatki. Należy je nastroszyć, a potem delikatnie pokolorować końcówki, dotykając pędzelkiem zanurzonym w mocno rozwodnionej farbie. Uwaga, by nie posklejać! Od dołu mocujemy drucik i kwiat gotowy.

Trawiasta głowa:
Potrzebne – stare nylonowe skarpetki, ziemia, nasiona trawy, gumki, elementy dekoracyjne.
Do skarpetki nasyp ziarna trawy, dopełnij dwoma kubkami ziemi (uważaj, by ziarna były na czubku, inaczej będziesz mieć głowę z trawą wyrastającą np. z nosa). Od dołu zawiąż gumką, formując głowę. Uchwyć nieco materiału z ziemią i okręć drugą gumką, tworząc nos. Za pomocą guzików, farbek, plasteliny itp. dodajemy usta, oczy, uszy. Czubek głowy delikatnie skrapiamy wodą. Za kilka dni wyrośnie tam trawiasta czupryna, pod warunkiem że będziemy regularnie podlewać. Można też trzymać głowę w podstawce z wodą.

2) Wycieczki po naturę

- Sprawdź w encyklopedii, co to jest habitat. Zrób wycieczkę w najbliższą okolicę twojego domu. Sprawdź i zanotuj, ile różnych habitatów znajdziesz. Czy jest w pobliżu – rzeka lub strumień? Jezioro? Morze? Wzgórze lub góra? Pustynia lub wydmy? Pole? Łąka? Las? Sprawdź i wynotuj, jakie zwierzęta zamieszkują poszczególne habitaty. Być może przydadzą się atlasy ptaków i owadów.

- Zrób wyprawę na targowisko z warzywami. Sprawdź i wynotuj, które z warzyw i owoców rosną lokalnie – w Polsce, a które są sprowadzane z zagranicy. Zaplanuj i przygotuj posiłek stworzony np. wyłącznie z lokalnie rosnących roślin.

- Bezkrwawe polowanie. Sprawdź, ile różnych zwierząt (owady też się liczą) uda ci się sfotografować w okolicy domu. Po powrocie możesz zrobić komputerową prezentację pokazująca mieszkańców okolic.

3) Eksperyment naukowy

Potrzebne – po łyżce różnych rodzajów ziemi i piasku znalezionych w pobliżu domu (zbierane do osobnych torebek). Czarny i biały papier, szkło powiększające, woda utleniona.
Rozsyp piasek na czarnej kartce, rozłóż równomiernie, oglądnij przez szkło powiększające. Choć na pierwszy rzut oka wygląda na jednolity, pod powiększeniem okazuje się, że składa się z różnego rodzaju malutkich kamyków. Przełóż piasek na talerzyk i polej wodą utlenioną. Jeśli część zacznie się pienić, oznacza to, że kiedyś kamyki były częścią żywej istoty – mogą to być np. kawałeczki uschłej trawy. Tak samo możesz poobserwować różne próbki ziemi. Ciemną ziemię lepiej widać na białej kartce.


 

Dzieci właśnie skończyły szkołę, a przed nimi leniwe dni lipca i sierpnia. Oczywiście w każdym większym mieście można znaleźć tysiące atrakcyjnych ofert wakacyjnych zajęć i niektórych na to stać, ale...

 

 

 

Czy rzeczywiście mamy wybór ? albo wydamy mnóstwo pieniędzy, by dzieci spędziły wakacje interesująco, albo będą skazane na siedzenie przez telewizorem i komputerem?

A może chcielibyśmy tanio pomóc im rozwijać kreatywność i ich unikalne talenty?

 

Po co organizować dzieciom czas wakacyjny?

 

Czy naprawdę ma znaczenie, co dzieci robią w czasie wakacji? W końcu 10 miesięcy siedzą w klasie, ucząc się. Czy nie zasługują na dwa miesiące nicnierobienia?

Wakacje to szansa na nauczenie dzieci czegoś, czego w szkole prawie nie ma ? kreatywności. W szkole większość zadań ma jedno prawidłowe rozwiązanie i jedną prawidłową drogę dojścia do rozwiązania. Życie z kolei często wymaga od nas poszukiwania różnych sposobów. Muszę odebrać ciocię z dworca, zepsuł się samochód, a nie mam dość pieniędzy na taksówkę, co zrobić? Życie wymaga kreatywności, czyli umiejętności rozwiązywania problemów w sposób nieszablonowy, dostosowany do okoliczności.

 

Kreatywność jest wręcz postawą życiową. Kreatywni myśliciele wiedzą, że problemy mają różne rozwiązania i różne możliwości dojścia do rozwiązań. Gdy napotykają przeszkodę, raczej znajdą sposób jej obejścia, niż poddadzą się. To bardzo wartościowe umiejętności.

 

Wakacyjne zabawy, zadania, projekty dają dzieciom możliwość uczenia się i praktykowania umiejętności kreatywnego rozwiązania problemu. Nawet jeśli wykonują jakiś projekt zgodnie z instrukcją, podejmują decyzję np. co do doboru kolorów, umiejscowienia przedmiotów. A gdy już zapoznają się z projektem, większość dzieci chce zrobić go jeszcze raz po to, by sprawdzić, jaki byłby rezultat, gdyby niektóre rzeczy zrobić inaczej.

Kreatywne projekty zachęcają dzieci do znajdowania potrzebnych zasobów. Projekt ?kreatywny", w którym otwiera się pudełko zawierające wszystkie potrzebne składniki, jest dobry na start. Zużyliśmy składniki z pudełka, a chcemy zrobić to jeszcze raz. Czym zastąpimy zużyte składniki, czy wyjdzie tak samo? Obserwowanie dzieci rozwiązujących takie problemy przynosi dużo radości.

W serii artykułów wakacyjnych podam szereg propozycji projektów, których mogą się podjąć wasze dzieci, rozwijając swe kreatywne zdolności.

 

Tydzień z naturą

 

Czy rozglądasz się po otaczającym cię świecie? Nawet jeśli mieszkasz w mieście, natura jest wszędzie dookoła. Możesz się zdziwić, co odkryjesz tuż obok, gdy zaczniesz się rozglądać.

 

1)      Projekty artystyczne:

 

Teatr:

Potrzebne - pudełko, farby, klej, plastelina, nożyczki, różne materiały, które można znaleźć w okolicy domu ? kamyki, piasek, liście, gałązki.

Podczas wyprawy po materiały zaobserwuj, jakie zwierzęta żyją w pobliżu ? może koty, ptaki, jeże? W pudełku wytnij z przodu prostokątny otwór, tak by przypominała scenę teatralną. Pudełko pomaluj w środku, tworząc niebo i ziemię. Ze znalezionych materiałów zbuduj scenografię ? drzewa z gałązek, krzaki z liści itp. A może dodasz kurtynę z liści? Z pomalowanych kamyków zrób aktorów ? zaobserwowane wcześniej zwierzęta. Możesz teraz stworzyć i odegrać scenkę opisującą życie zwierząt z okolic twego domu.

 

Motylkowy mobil:

Potrzebne ? papier techniczny, nożyczki, igła, nitka, dwa patyki, taśma klejąca oraz farbki lub klej i bibuła.

Składamy papier na pół, rysujemy wzdłuż krawędzi złożenia zarys połowy motyla, wycinamy.

Na połowę motyla chlapiemy różnokolorowe farbki i składamy ponownie, ściskając, tak by wzór odbił się też na drugiej połowie. Alternatywnie ? można po złożeniu motyla powycinać w nim symetryczne wzorki i podkleić kolorową bibułą.  Przygotowujemy w ten sposób co najmniej 4 motyle. Na koniec, środek grzbietu motyla przekłuwamy igłą i przeciągamy długą nitkę.

Patyki składamy na krzyż, łącząc na stałe taśmą klejącą w miejscu skrzyżowania. Na końcach patyków przywiązujemy motyle na długich nitkach. Mobil można przywiesić w oknie lub pod lampą.

 

Chusteczkowe kwiaty:

Potrzebne ? chusteczki higieniczne, akwarele, drut, pędzelek.

Rozetnij chusteczkę na 4 kwadraty, rozdziel je na pojedyncze warstwy, układając z kwadracików stosik ? każda kolejna warstwa nieco pod kątem, tak by całość tworzyła kształt poszarpanego koła. Ujmujemy środek, wypychając resztę w górę ? w ten sposób tworzymy płatki. Należy je nastroszyć, a potem delikatnie pokolorować końcówki, dotykając pędzelkiem zanurzonym w mocno rozwodnionej farbie. Uwaga, by nie posklejać! Od dołu mocujemy drucik i kwiat gotowy.

 

Trawiasta głowa:

Potrzebne ? stare nylonowe skarpetki, ziemia, nasiona trawy, gumki, elementy dekoracyjne.

Do skarpetki nasyp ziarna trawy, dopełnij dwoma kubkami ziemi (uważaj, by ziarna były na czubku,  inaczej będziesz mieć głowę z trawą wyrastającą np. z nosa). Od dołu zawiąż gumką, formując głowę. Uchwyć nieco materiału z ziemią i okręć drugą gumką, tworząc nos. Za pomocą guzików, farbek, plasteliny itp. dodajemy usta, oczy, uszy. Czubek głowy delikatnie skrapiamy wodą. Za kilka dni wyrośnie tam trawiasta czupryna, pod warunkiem że będziemy regularnie podlewać. Można też trzymać głowę w podstawce z wodą.

 

2)      Wycieczki po naturę

 

- Sprawdź w encyklopedii, co to jest habitat. Zrób wycieczkę w najbliższą okolicę twojego domu. Sprawdź i zanotuj, ile różnych habitatów znajdziesz. Czy jest w pobliżu ? rzeka lub strumień? Jezioro? Morze? Wzgórze lub góra? Pustynia lub wydmy? Pole? Łąka? Las? Sprawdź i wynotuj, jakie zwierzęta zamieszkują poszczególne habitaty. Być może przydadzą się atlasy ptaków i owadów.

 

- Zrób wyprawę na targowisko z warzywami. Sprawdź i wynotuj, które z warzyw i owoców rosną lokalnie ? w Polsce, a które są sprowadzane z zagranicy. Zaplanuj i przygotuj posiłek stworzony np. wyłącznie z lokalnie rosnących roślin.

 

- Bezkrwawe polowanie. Sprawdź, ile różnych zwierząt (owady też się liczą) uda ci się sfotografować w okolicy domu. Po powrocie możesz zrobić komputerową prezentację pokazująca mieszkańców okolic.

 

3)      Eksperyment naukowy

 

Potrzebne ? po łyżce różnych rodzajów ziemi i piasku znalezionych w pobliżu domu (zbierane do osobnych torebek). Czarny i biały papier, szkło powiększające, woda utleniona.

Rozsyp piasek na czarnej kartce, rozłóż równomiernie, oglądnij przez szkło powiększające. Choć na pierwszy rzut oka wygląda na jednolity, pod powiększeniem okazuje się, że składa się z różnego rodzaju malutkich kamyków. Przełóż piasek na talerzyk i polej wodą utlenioną. Jeśli część zacznie się pienić, oznacza to, że kiedyś kamyki były częścią żywej istoty ? mogą to być np. kawałeczki uschłej trawy. Tak samo możesz poobserwować różne próbki ziemi. Ciemną ziemię lepiej widać na białej kartce.

 

Bogna Białecka - psycholog

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki