Niemal milion dzieci w Polsce choruje na astmę. Średnio w każdej klasie uczy się co najmniej jeden astmatyk. Trwający właśnie ogólnopolski program „Wolność oddechu – zapobiegaj astmie” uczy dzieci oraz ich opiekunów, jak rozpoznać astmę i jak z nią żyć. Ten adresowany do szkół podstawowych program edukacyjny został zainicjowany przez Główny Inspektorat Sanitarny już trzy lata temu. Najpierw był realizowany tylko w trzech województwach, a w roku szkolnym 2007/2008 obejmie już całą Polskę.
Rady dla rodziców
Już na początku roku szkolnego rodzice powinni poinformować pracowników szkoły o dolegliwościach dziecka, dostarczyć wszelkich informacji o przyjmowanych przez nie lekach oraz uprzedzić o możliwym wpływie tych specyfików na zachowanie dziecka. Dużym udogodnieniem dla ucznia jest inhalator „dwa w jednym”, zawierający leki przeciwzapalne i rozszerzające oskrzela. Rodzice mogą też zostawić nauczycielowi jedno opakowanie leku na wypadek, gdyby dziecko zapomniało go wziąć, wychodząc z domu lub zgubiło.
Rady dla nauczycieli
Atak astmy objawia się nawracającymi epizodami krótkiego świszczącego oddechu, uciskiem w klatce piersiowej, kaszlem i dusznościami, które utrudniają oddychanie. Gdy taki atak wystąpi w szkole, dziecku trzeba podać leki, posadzić, bo wtedy łatwiej będzie oddychało, i zapewnić dostęp świeżego powietrza. W przypadkach ciężkiego ataku trzeba bezzwłocznie wezwać pogotowie. Konieczne jest częste wietrzenie sal lekcyjnych, zwłaszcza gdy uczniowie pracują z mogącymi uczulać substancjami (lekcje chemii, plastyki, biologii). Chorzy uczniowie nie powinni uczestniczyć w pracach porządkowych, np. przy odkurzaniu sal, wycieraniu tablicy czy grabieniu liści. Nauczyciele wychowania fizycznego muszą wiedzieć, że wysiłek może być przyczyną wystąpienia duszności w trakcie ćwiczeń lub z opóźnieniem (po kilkunastu minutach). Zaostrzenie objawów astmy w czasie lekcji na boisku może wywołać zimne lub suche powietrze czy wysokie stężenie pyłków w powietrzu. Uczeń z astmą może okresowo wymagać ograniczenia aktywności fizycznej i dostosowania ćwiczeń do stanu zdrowia.