Logo Przewdonik Katolicki

Niepokój egzaminacyjny

Bogna Białecka
Fot.

Wojtek ma dzisiaj sprawdzian. W nocy budziły go koszmary, a teraz ma wrażenie, że w żołądku kłębią się motyle. Jest mu niedobrze i ma zimne, spocone ręce. Lęk egzaminacyjny pojawiający się przed lub w czasie testu, sprawdzianu, egzaminu to częste doświadczenie uczniów. Choć niewielki poziom niepokoju jest nawet wskazany, gdyż motywuje do nauki i skupienia, jednak w zbyt wysokim...

Wojtek ma dzisiaj sprawdzian. W nocy budziły go koszmary, a teraz ma wrażenie, że w żołądku kłębią się motyle. Jest mu niedobrze i ma zimne, spocone ręce.

Lęk egzaminacyjny pojawiający się przed lub w czasie testu, sprawdzianu, egzaminu to częste doświadczenie uczniów. Choć niewielki poziom niepokoju jest nawet wskazany, gdyż motywuje do nauki i skupienia, jednak w zbyt wysokim nasileniu powoduje, że dziecko radzi sobie poniżej swoich możliwości. Wiele dzieci odczuwa niepokój w podobny sposób jak Wojtek. Inne dostają migreny, przypływów zimna lub gorąca i duszności. W trakcie testu mogą wpaść w panikę i mieć poczucie kompletnej pustki w głowie lub problemy ze skupieniem uwagi.

Jak rodzice mogą pomóc?
• Podstawą jest systematyczna nauka. Możesz pomóc, tworząc odpowiednie, spokojne miejsce do nauki, a także ustalając stałą porę odrabiania zadań domowych.

• Przed szczególnie ważnymi egzaminami możecie ustalić pewne odstępstwa od domowych zasad – np. zwolnić dziecko z części obowiązków. Pamiętam, że moi rodzice zwalniali mnie w takich wypadkach ze zmywania naczyń. Było to bardzo miłe, a chociaż i tak zmywałam, żeby się odstresować, miałam świadomość, że nie muszę tego robić.

• Dzieci często mają tendencję do zamartwiania się i pogłębiają jeszcze swój nastrój, powtarzając sobie różne negatywne myśli, np.: „Na pewno mi się nie uda, zawsze dostaję jedynkę”. Naucz dziecko podawania w wątpliwość takich myśli. Niech sobie zada pytania: „Czy naprawdę zawsze dostaję jedynkę? Jakie stopnie dostaję, kiedy umiem zadany materiał?”. A gdy dopada je pesymizm, naucz je zastępować „dołujące” myśli bardziej realistycznymi, np.: „Kiedy umiem, otrzymuję pozytywną ocenę”.

• Naucz dziecko kilku prostych ćwiczeń relaksacyjnych. Najprostsze to spokojne głębokie oddychanie. Niektórym dzieciom pomaga też modlitwa – np. powierzenie się opiece Anioła Stróża.

• W przeddzień testu przygotujcie wszystkie rzeczy do szkoły (łącznie z ubraniem), tak by dziecko nie budziło się w nocy zdenerwowane np. czy na pewno ma sprawny długopis. Jeżeli jednak obudzi się w nocy, poproś, by spisało to, co je martwi i co z tym może zrobić. Wielu osobom to pomaga.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki