Logo Przewdonik Katolicki

Sposoby na stres

Bogna Białecka
Fot.

Temat stresu powraca często, jest to jeden z głównych problemów współczesnego człowieka. Ludzie zestresowani nie tylko źle się czują psychicznie, częściej chorują, lecz także wywołują konflikty z otoczeniem w pracy i w domu. Choć często utożsamiamy stres z czymś, czego trzeba za wszelką cenę unikać, warto pamiętać, że umiarkowany poziom stresu jest zdrowy, motywuje...

Temat stresu powraca często, jest to jeden z głównych problemów współczesnego człowieka. Ludzie zestresowani nie tylko źle się czują psychicznie, częściej chorują, lecz także wywołują konflikty z otoczeniem – w pracy i w domu.

Choć często utożsamiamy stres z czymś, czego trzeba za wszelką cenę unikać, warto pamiętać, że umiarkowany poziom stresu jest zdrowy, motywuje do osiągania celów i aktywizuje. Walczymy raczej z nadmiarem stresu – z tymi wymaganiami, z którymi nie możemy sobie poradzić i ich skutkami – napięciem fizycznym i rozdrażnieniem.

Ćwiczenia i sen
Pierwszym z objawów stresu jest napięcie fizyczne i znużenie. Dlatego dobrym sposobem radzenia sobie ze skutkami stresu jest ruch. Spaceruj, ćwicz, pływaj, skoś trawę, odśnież podjazd, pobiegaj po schodach, wyprowadź psa, wyszoruj podłogę... Nieważne, co konkretnie robisz. Ważne, by był to wysiłek wymagający energicznych ruchów, a przez to pozwalający na rozładowanie napięcia fizycznego.

Bardzo wiele osób w czasie nasilonego stresu ma problemy ze snem. Długi, zdrowy sen jest jednocześnie polecany jako jeden z najlepszych sposobów walki ze skutkami stresu. Wydawałoby się – błędne koło. Najczęstszą dolegliwością jest budzenie się w środku nocy (zwykle około czwartej nad ranem) z listą niezałatwionych spraw tłoczących się w głowie. W ponownym zaśnięciu może pomóc spisanie tej listy w notesie, kalendarzu. W przeciwnym wypadku lista najprawdopodobniej będzie kręcić się w kółko: „pies do weterynarza, dzień urlopu na zawiezienie psa, dokończyć projekt w domu, odwołać wizytę babci, bo psa trzeba do weterynarza...”. Dodatkowo można zaparzyć sobie herbatkę z melisy, dodać pół na pół ciepłego mleka i osłodzić miodem (to smaczny, naturalny środek nasenny). Na koniec ewentualnie poczytać nudną książkę.

Wyobraźnia
Istnieje silny związek między naszymi myślami a reakcjami fizycznymi. Spróbuj wyobrazić sobie, że jesz soczystą cytrynę. Rozcinasz ją i wyciskasz ręką sok prosto do otwartych ust. Tylko osoba kompletnie pozbawiona wyobraźni nie zaczyna się w tym momencie ślinić. Żywe wyobrażenia, swego rodzaju marzenia na jawie, mogą pomóc nam się zrelaksować.

Gdy jesteś spięty, zrób dwuminutową przerwę i wyobraź sobie, że znajdujesz się w bezpiecznym, pełnym spokoju miejscu. Opalasz się na egzotycznej plaży; pielęgnujesz ogródek; leżąc w miękkim pontonie, spływasz powoli w dół cichego, ciepłego strumienia; odpoczywasz w hamaku w ogrodzie; leżysz na miękkiej kanapie przy kominku; siedzisz spokojnie na szczycie góry; opierasz się o drzewo w ciepłym, wiosennym lesie itd. To kilka z możliwych wyobrażeń. Wypróbuj to, które najbardziej odpowiada twoim gustom. Ważne, by wyobrażać sobie scenę tak, jakby działa się tu i teraz, a nie w formie „ach, gdybym mógł być teraz na plaży, ale nie, mam tylko godzinę na dokończenie...”, bo wtedy tylko się jeszcze bardziej zepniesz.

Rozmowa
Badania naukowe wykazują, że osoby, które nauczyły się samodzielnie radzić z każdym swoim problemem, o wiele silniej cierpią z powodu stresu, niż ludzie potrafiący otworzyć się i porozmawiać o problemie. Zatem ważną formą walki z napięciem jest rozmowa. Nie oznacza to oczywiście ciągłego narzekania i opowiadania wszystkim dookoła o swoich problemach. Chodzi o rozmowę z zaufanym przyjacielem, który cię wysłucha, zrozumie i wesprze. Oznacza to także, że gdy ty będziesz w dobrej kondycji psychicznej, zadbasz o swą przyjaźń, odpowiadając takim samym wsparciem.
Zmiana sposobu myślenia

Oto kilka sentencji, które dzięki zmianie perspektywy myślenia mogą pomóc zredukować stres:

„Akceptuj to, na co nie masz wpływu, zajmuj się tym, na co masz wpływ”; „Zacznij patrzeć na swoje problemy z takiej perspektywy, żeby zacząć się cieszyć, że je masz”;
„Zastanawiaj się – czego mnie to nauczyło?”;
„Dostrzegaj we wszystkim dobre strony – miej taki nawyk”.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki