Logo Przewdonik Katolicki

Rady dla zestresowanych rodziców

Bogna Białecka
Fot.

Być może czasem czujesz się przytłoczony rodzicielstwem, a chciałbyś bardziej się nim cieszyć. Może pracujesz zawodowo, a może zajmujesz się domem jest to o tyle nieistotne, że każdy czasem ugina się pod ciężarem dnia codziennego. Rodzice doświadczają szczególnego stresu i niepokoju, ponieważ dzieci często zachowują się w sposób nieprzewidywalny (zwłasza te małe),...

Być może czasem czujesz się przytłoczony rodzicielstwem, a chciałbyś bardziej się nim cieszyć. Może pracujesz zawodowo, a może zajmujesz się domem – jest to o tyle nieistotne, że każdy czasem ugina się pod ciężarem dnia codziennego. Rodzice doświadczają szczególnego stresu i niepokoju, ponieważ dzieci często zachowują się w sposób nieprzewidywalny (zwłasza te małe), co rodzi poczucie braku kontroli nad życiem.

Kiedyś było wiadomo, że po przyjściu z pracy do domu będziesz mieć chwilę spokoju dla siebie. Dziś możesz zastać dziecko w nastroju do euforycznego skakania po brzuchu, płaczące lub zmęczone. A tu jeszcze czekają na ciebie zakupy, pranie, rachunki do zapłacenia, gotowanie... Wszystko wydaje się dziać w biegu i w nerwach. Jednak możesz odzyskać poczucie spokoju i kontroli nad życiem wprowadzając kilka prostych zasad.

Wprowadź rutynowy porządek dnia
Stałe punkty dnia pozwalają na większą kontrolę nad zachowaniem dzieci. Jak wykazują badania, stałość porządku dnia wpływa też bardzo pozytywnie na ich rozwój, ponieważ wzmaga poczucie bezpieczeństwa. Stwórz plan tygodnia, w którym zapiszesz rzeczy do zrobienia każdego dnia – godzina po godzinie: pobudka, śniadanie, rozkład zajęć dzieci i dorosłych, obowiązki domowe, dobranocka itp. Choć może się to wydawać mechaniczne i pozbawione możliwości radosnej improwizacji, ma bardzo dobry wpływ na dzieci. Mają wtedy poczucie kontroli nad życiem i bezpieczeństwa, ponieważ dokładnie wiedzą, co kiedy będzie się działo. Uważaj tylko, aby nie przesadzić z ilością zajęć. Planuj z marginesem czasowym, by nie musieć wszystkich nerwowo poganiać. Dla przedszkolaków plan możesz przygotować w formie ilustrowanej, z rysunkiem przedstawiającym jak o określonej godzinie będzie wyglądać tarcza zegara. Plan powinien wisieć w widocznym miejscu – np. na lodówce.

Dopieszczanie relacji w rodzinie
Jednym z punktów dnia uczyń wspólną zabawę z dziećmi. Nieważne, czy będzie to gra, ćwiczenia fizyczne, opowiadanie dowcipów, czytanie, taniec, czy po prostu wygłupianie się. Ważne, by było to coś, co wam wszystkim daje radość. Dzieci najczęściej z entuzjazmem powitają każdą możliwość zabawy z rodzicami, a dorośli mogą dopieścić swoje wewnętrzne dziecko beztroską zabawą. Jakość rozwoju emocjonalnego dziecka zależy bardzo mocno od jego relacji z rodzicami; widok radosnego i śmiejącego się rodzica wpływa pozytywnie na tworzenie zdrowych więzi. Problemem wielu rodzin jest nadmiar zajęć dodatkowych, na które uczęszczają dzieci. Lekcje angielskiego, pływania, grania na pianinie itp. – to wszystko jest bardzo dobre, jednak jeśli odbywa się kosztem bycia razem – warto przynajmniej z części zrezygnować.

Ustal granice
Zastanów się nad zasadami, które obowiązują w waszym domu. Nawet trzylatek potrafi zrozumieć prosty zakaz: „nie biegaj po sklepie” lub zasadę „słodkie tylko po obiedzie”. Oczywiście zasady muszą być „realistyczne” (lepiej dać dziecku ciemny dresik na plac zabaw, niż wymagać, by się nie pobrudziło) i konsekwentnie przestrzegane. Jasne zasady są kolejnym czynnikiem dającym rodzicowi większy spokój, a dzieciom – stały punkt odniesienia.

Znajdź czas dla siebie
Codziennie zrób coś dla poprawy swojego nastroju. To bardzo ważne. Rodzic zmęczony, rozdrażniony, zestresowany jest nieprzyjemny, choćby bardzo się starał. Uważaj tylko, by nie odpoczywać w ten sam sposób, w jaki się zmęczyłeś. Osoba pracująca przez cały dzień przy komputerze nie odpocznie oglądając telewizję! Szeroko polecane propozycje to: pachnąca kąpiel z bąbelkami (gdy dzieci już śpią), „randka” – czyli godzina, gdy rodzice wychodzą bez dzieci np. na spokojny spacer, ćwiczenia fizyczne – jazda na rowerze, pływanie, golf, uprawa ogródka, relaksacja przy muzyce... Jeżeli umiesz zadbać o swoje dobre samopoczucie, dajesz dziecku przykład jak to robić. Dzięki temu uczy się zdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem, co zmniejsza prawdopodobieństwo sięgania w przyszłości po substancje psychoaktywne dla relaksu.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki