Logo Przewdonik Katolicki

Zdrowe sposoby na stres

Bogna Białecka
Fot.

Jednym z powodów, dla których nastolatkowie sięgają po narkotyki, jest poczucie przytłoczenia życiem i niepokój, innymi słowy nieumiejętność znalezienia zdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem. Dlatego warto rozmawiać z dzieckiem o tym, czym jest stres i jak sobie z nim radzić. Zaproponuj swojemu dziecku, by na małych kartkach wypisało wszystkie przyczyny stresu, jakie...

Jednym z powodów, dla których nastolatkowie sięgają po narkotyki, jest poczucie przytłoczenia życiem i niepokój, innymi słowy – nieumiejętność znalezienia zdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem. Dlatego warto rozmawiać z dzieckiem o tym, czym jest stres i jak sobie z nim radzić.

Zaproponuj swojemu dziecku, by na małych kartkach wypisało wszystkie przyczyny stresu, jakie potrafi zidentyfikować. Postarajcie się, żeby były konkretne. „Szkoła” – to pojęcie zbyt ogólne. Co konkretnie jest stresujące – koledzy, osobowość matematyka, problemy z biologią? Potem wspólnie zastanówcie się, które z przyczyn są od dziecka niezależne, a które mogłoby samodzielnie wyeliminować.

Gdy się zamartwia
W sytuacji, gdy dziecko dręczą niepokojące myśli, zaproponuj mu, by zastanowiło się kolejno nad najgorszym możliwym przebiegiem wydarzeń (doprowadzonym wręcz do absurdu), potem najlepszym, a na koniec – najbardziej realistycznym. Niech też się zastanowi – jakie to będzie miało znaczenie za rok? Metoda ta zwykle pomaga w uzyskaniu bardziej realnego spojrzenia na problem. Częstą przyczyną zmartwień są także nierealne cele, jak np.: „Schudnąć 15 kg do wyjazdu pod namioty” (za tydzień), „Dostać główną rolę w sztuce szkolnej” (mimo że stara się o to też osoba, która wygrała ogólnopolski konkurs aktorski). Pomóż dziecku w określeniu bardziej realnych celów.

Podziel na części
Wielkie wyzwanie staje się mniej stresujące, gdy podzielimy je na mniejsze części, takie, z którymi łatwiej sobie dać radę. Zna to chyba każda pani domu, który właśnie został wyremontowany. Gdy patrzy się na całość, paraliżuje poczucie bezradności. Gdy podzieli się zadanie na małe części (teraz okna, potem drzwi...), pomaga to w przezwyciężeniu napięcia i niepokoju.

Znajdź wiele sposobów relaksu
Słuchanie muzyki, rozmowa z przyjaciółmi, sport, spacer, kąpiel – to zdrowe sposoby radzenia sobie ze stresem. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, co lubi. Warto, by zrobiło sobie listę i sięgało po nią w chwilach, gdy czuje się szczególnie spięte lub zmartwione. Dobrze, aby lista obejmowała wiele punktów podnoszących kondycję, sprawność fizyczną (bieg, rower, pływanie, aerobik itp.). Sport bardzo dobrze redukuje napięcie i zniechęcenie.

Nie „dołuj się”
Gdy doświadczamy niepowodzenia, wiele osób ma tendencję do całkowitego obwiniania się o to: „Nie udało się, bo jestem do niczego”. Rezultatem są paraliżujące myśli i działania przygnębienie lub wręcz depresja. O wiele zdrowszym podejściem jest wzięcie pod uwagę rzeczywistych czynników, które doprowadziły do porażki. Wtedy łatwiej jest opracować realny plan poradzenia sobie z tak trudną sytuacją w przyszłości.

Zapewnij regularne posiłki i sen
Brak snu i właściwego odżywiania się jeszcze pogłębia stres. Uświadom to swojemu dziecku. Pamiętam, jak wspaniałym gestem ze strony mojej mamy było przygotowywanie moich ulubionych potraw w czasie trudnych egzaminów. Możesz zrobić dla swojego dziecka to samo.

Zasada ustalania priorytetów
Gdy cały świat wygląda jak lista spraw do załatwienia, usiądź z dzieckiem i spiszcie tę listę: wynieść śmieci, przeczytać książkę, poćwiczyć grę na instrumencie, pobiegać, by utrzymać dobrą kondycję, kupić buty... Potem zastanówcie się – co jest pilne, ale mało istotne, tak że można to zrobić szybko i z grubsza, co pilne i ważne, że trzeba temu poświęcić czas, co można odłożyć, a co zrobić w inny (szybszy) sposób? Pięć minut zastanowienia może zaoszczędzić godzin miotania się, a nauka identyfikowania priorytetów przydaje się też w życiu dorosłym.

Co to takiego?

W najogólniejszym ujęciu – stres to reakcja organizmu na sytuację, z którą nie może sobie poradzić. Niezależnie od tego, jakie są przyczyny – niewyspanie, egzaminy, nadmiar wrażeń czy obgadywanie przez koleżanki – objawy – są bardzo podobne: ból głowy, podwyższona temperatura, zmęczenie, ból mięśni i stawów, utrata apetytu oraz ogólne złe samopoczucie.

Naucz prosić o pomoc

Zapewnij dziecko, że nie musi z wszystkim radzić sobie samodzielnie, że zawsze może zwrócić się do ciebie lub przyjaciół o pomoc. Badania wykazują, że nawet proste opowiedzenie zaufanej osobie o problemie pomaga w jego przezwyciężeniu. Oczywiście wymaga to od rodzica poparcia deklaracji rzeczywistym działaniem, jednak nastolatkowie, którzy mają rodziców gotowych ich wysłuchać, rzadziej sięgają po narkotyki.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki