Wybierz przedszkole
Bogna Białecka
Fot.
Konieczność wyboru przedszkola to duży stres dla rodziców pragnących, by ich dzieci nie tylko były pod dobrą opieką, ale by również mogły się rozwijać.
Niestety, niektórzy mają tendencję do traktowania przedszkola jako uniwersytetu, stąd ośrodek oferujący naukę angielskiego, balet, warsztaty plastyczne, gimnastykę korekcyjną, logopedię i koszykówkę (autentyczna oferta!)...
Konieczność wyboru przedszkola to duży stres dla rodziców pragnących, by ich dzieci nie tylko były pod dobrą opieką, ale by również mogły się rozwijać.
Niestety, niektórzy mają tendencję do traktowania przedszkola jako uniwersytetu, stąd ośrodek oferujący naukę angielskiego, balet, warsztaty plastyczne, gimnastykę korekcyjną, logopedię i koszykówkę (autentyczna oferta!) wygrywa w ich przekonaniu z przedszkolem oferującym dzieciom rytmikę, religię i wiele czasu do zabawy.
Jednak nie liczba i zróżnicowanie dodatkowych zajęć są ważne. Twórcy Ulicy Sezamkowej twierdzili, że gdy pokolenie przedszkolaków wychowanych na tym programie rozpocznie naukę w szkole, poziom ich rozwoju intelektualnego wymusi wprowadzenie radykalnych zmian. Rzeczywistość okazała się o wiele mniej barwna. „Sezamkowe” dzieci nieco lepiej radziły sobie na początku nauki, ale to wszystko. Różnice zacierały się już pod koniec pierwszego roku w szkole. Zajęcia tworzące geniusza z normalnego dziecka to mit (aczkolwiek dobrze się sprzedający).
Po co przedszkole?
Z punktu widzenia pedagogiki rolą przedszkola jest rozbudzenie w dzieciach umiłowania nauki i rozbudowanie ich ogólnej wiedzy o świecie. Z punktu widzenia psychologii – przedszkole kształci inteligencję emocjonalną: uczy dzieci nawiązywania dobrych relacji z rówieśnikami, radzenia sobie z emocjami, rozwiązywania konfliktów. Inteligencja emocjonalna jest kluczowym czynnikiem wpływającym na odniesienie sukcesu w życiu. Kiedyś dzieci uczyły się tego w sposób naturalny – przez fakt przebywania wśród licznego rodzeństwa. Dla współczesnego pokolenia jedynaków przedszkole to jedyne miejsce, gdzie dziecko może nauczyć się podstaw bycia w grupie. Najlepszym sposobem rozwoju inteligencji emocjonalnej jest spontaniczna zabawa, w czasie której dzieci same ustalają zasady. Jest to bardzo ważne.
Po czym poznać dobre przedszkole?
Niewiele zajęć dodatkowych. Proszę się nie łudzić, że kilkulatek nauczy się języka obcego. Choć doświadczenie znajomej nauczycielki niemieckiego pokazuje, że taka nauka zwiększa wrażliwość dziecka na język obcy i łatwiej go „łapie” w dorosłym życiu. Rytmika, religia i jeszcze jedno zajęcie dodatkowe (angielski lub jazda konna, balet lub plastyka itp.) to optimum.
Przedszkole funkcjonuje na zasadzie ofert. Oznacza to, że w tym samym czasie dostępne są różne zajęcia do wyboru. Np. przy jednym stoliczku dzieci mogą malować, przy innym odbywa się budowanie zamku z klocków, a w kącie sali grupka przygotowuje teatrzyk kukiełkowy. Dzieci rozwijają się w różnym tempie, a system ofert daje szansę każdemu na spędzenie ciekawie czasu.
Dostępne są różnorodne zabawki: kolorowanki, farby, plastelina, klocki, puzzle, lego, zagadki, gry planszowe... Zabawki są czyste, niezniszczone, kompletne. Stan zabawek świadczy o wychowawcach, czy uczą poszanowania i porządku, pilnując, by dzieci nie gryzły zabawek, nie rzucały nimi i odkładały na miejsce.
Wychowawczynie bawią się z dziećmi. W ciągu dnia starają się pobawić z mniejszymi grupkami, a nie tylko czuwać nad bezpieczeństwem ogółu. Potrafią zadbać o dziecko szczególnie potrzebujące wsparcia.
Sala ozdobiona jest różnorodnymi dziełami dzieci – rysunkami, wydzierankami, figurkami. Ozdoby są systematycznie zmieniane. Świadczy to o dbałości, zaangażowaniu personelu, a także o bogactwie ofert.
Praca nad projektami. Godzina dziennie przeznaczona jest na zabawę ustrukturyzowaną, skoncentrowaną wokół tematu przewodniego. Tematy przewodnie nie zmieniają się zbyt często, a ukierunkowane są na naukę wartości. Może to być temat typu „zdrowie”, gdzie dzieci np. własnoręcznie przygotowują kanapki z warzywami, poznają piosenki o zdrowiu itp.
Zabawa na wolnym powietrzu. Gdy tylko pogoda na to pozwala, dzieci bawią się co najmniej godzinę na placu zabaw, co doskonali sprawność fizyczną, a w rezultacie też intelektualną.
Przedszkole wolne od reklam. Niektórzy dyrektorzy zrobią wszystko dla dobra dzieci, inni dla dobra przedszkola. Jest to poważna różnica. Gdy priorytetem jest zdobycie dodatkowych pieniędzy na przedszkole, dzieci zasypywane są stosami reklamówek, próbek produktów itp. A reklama ukierunkowana na dzieci lub – za ich pośrednictwem – na rodziców jest nieetyczna, ponieważ dzieci nie potrafią się przed nią obronić.
Priorytety pedagogiczne. Dzieci w wieku przedszkolnym są szczególnie otwarte na wartości. Nie ma się co oszukiwać, jeśli dziecko spędza 8 godzin w przedszkolu, ma ono silny wpływ na kształtowanie jego systemu wartości. Jaka wartość ma być centralna dla twojego malucha: „Dbaj o środowisko”, „Bądź tolerancyjny” czy „Kochaj Pana Boga i swego bliźniego”?