Logo Przewdonik Katolicki

Dzień "Zero"

Renata Krzyszkowska
Fot.

31 maja obchodzony jest jako Światowy Dzień Bez Tytoniu. W tym dniu warto wszystkim palaczom przypomnieć, że komplikacje zdrowotne związane z paleniem papierosów są przyczyną 4 mln zgonów na świecie w ciągu roku. W XX wieku z tego powodu zmarło 100 mln ludzi. Jak wynika z sondaży, w Polsce palaczami tytoniu są coraz częściej ludzie biedni, gorzej wykształceni i bezrobotni. Podobne...

31 maja obchodzony jest jako Światowy Dzień Bez Tytoniu. W tym dniu warto wszystkim palaczom przypomnieć, że komplikacje zdrowotne związane z paleniem papierosów są przyczyną 4 mln zgonów na świecie w ciągu roku. W XX wieku z tego powodu zmarło 100 mln ludzi. Jak wynika z sondaży, w Polsce palaczami tytoniu są coraz częściej ludzie biedni, gorzej wykształceni i bezrobotni. Podobne tendencje występują nie tylko u nas. W większości krajów europejskich palą raczej biedni niż bogaci. Blisko 60 procent spośród blisko 6 miliardów papierosów wypalanych każdego roku przypada na kraje rozwijające się.


Od dawna wiadomo, że bierne palenie jest równie szkodliwe, a może nawet bardziej, od palenia czynnego. Ostatnio pojawiły się na to nowe dowody. Jeden z kwietniowych numerów "British Medical Journal" opublikował wyniki badań przeprowadzonych przez zespół z Wellington School of Medicine and Health Sciences w Nowej Zelandii, według których mieszkanie z palaczem zwiększa ryzyko zgonu. Badania objęły niepalących dorosłych między 45 a 74 rokiem życia, którzy wzięli udział w jednym z dwóch spisów powszechnych (w 1981 lub w 1996 r.). Zebrano dane na temat palenia papierosów przez ich współlokatorów, a ryzyko zgonu śledzono przez kolejne trzy lata. Za biernych palaczy naukowcy uznali te osoby, które mieszkały przynajmniej z jedną osobą palącą. W analizie uwzględniono m.in. wiek, przynależność etniczną czy pozycję społeczno-ekonomiczną. Okazało się, że osoby niepalące, ale narażone na dym papierosowy w domu, miały o 15 proc. wyższe ryzyko zgonu niż osoby, które nie mieszkały z palaczem. Zdaniem autorów, ich szeroko zakrojone badania stanowią ważne uzasadnienie działań, których celem jest ograniczenie palenia także w miejscach publicznych. Pozytywne efekty takich zakazów odnotowano w amerykańskim mieście Helena w stanie Montana. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego sprawdzili, jak zakaz palenia wpłynął na zdrowie mieszkańców miasta. Porównali liczbę ataków serca obywateli miasta podczas obowiązywania zakazu i rok później. Okazało się, że w czasie, kiedy zakaz używania tytoniu w miejscach pracy i miejscach publicznych obowiązywał, liczba ataków serca była niższa o 40 procent.
Jeśli oboje małżonkowie palą papierosy, miesięcznie nałóg może ich kosztować nawet kilkaset złotych. Nie stanowi to istotnego problemu dla ludzi bogatych, jednak w rodzinach najbiedniejszych pogłębia to proces ubożenia. Papierosy pali ponad 9 milionów Polaków. Pali 40 procent mężczyzn i 20 procent kobiet. Po papierosy sięga co piąty nastolatek. Większość z nich po prostu na to nie stać. 31 maja to dobry moment na zerwanie z nałogiem. Nawet jeśli dzień "zero" nie zapoczątkuje pełnej abstynencji, każdy nie-wypalony papieros uczyni nas zdrowszymi.

Jak przezwyciężyć chęć zapalenia papierosa

Patrz na zegarek i nie poddawaj się chęci zapalenia papierosa. Nie pal minutę, dwie, potem co najmniej pięć minut. Przekonasz się, że to pragnienie trwa tylko kilka minut.

Odlicz od 100 do 1.

Wciągaj powietrze przez słomkę do picia soków.

Wdychaj powietrze powoli, licząc do pięciu (wypinając brzuch) i wydychaj, również licząc do pięciu (wciągając brzuch).

Weź 10 głębokich oddechów. Zatrzymaj ostatni oddech na czas zapalenia zapałki. Wydychaj powietrze powoli tak, jakbyś chciał zdmuchnąć zapaloną zapałkę.

Idź na spacer, pogimnastykuj się.

Umyj zęby miętową pastą.

Weź gorący prysznic, później chłodniejszy i wytrzyj ciało energicznie ręcznikiem.

Umyj twarz zimną wodą.

Wypij szklankę niegazowanej wody mineralnej lub soku owocowego.

Weź do ust coś zamiast papierosa (gumę do żucia, jabłko, marchewkę, suszone owoce, pestki dyni, słonecznika, orzechy, migdały).

Zajmij czymś ręce (rób na drutach, baw się kluczami, monetą, ołówkiem, rysuj, układaj puzzle, majsterkuj, podlewaj kwiaty).

Po posiłku wstań szybko od stołu i zajmij się czymś, np. pozmywaj naczynia.

Porozmawiaj z bliską osobą, która wspiera Cię w Twoim postanowieniu rzucenia palenia i utrzymania abstynencji, odwiedź niepalących przyjaciół.

Popatrz na wszystkich niepalących wokół Ciebie, łącznie z dziećmi. Pomyśl, że oni są zdrowi i czują się dobrze bez papierosa.

Źródło: www.cindi.org.pl

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki