Logo Przewdonik Katolicki

Echa "Włocławskich Impresji"

Krystyna Kotula
Fot.

Konkurs Włocławskie Impresje, od 1993 r. ogłaszany przez Dobrzyńsko-Kujawskie Towarzystwo Kulturalne we Włocławku, należy do najdłużej organizowanych imprez plastycznych w Polsce. Przez ponad 20 lat uczestniczyło w nim wielu artystów z Włocławka i regionu (dawnego województwa włocławskiego).

Konkurs „Włocławskie Impresje”, od 1993 r. ogłaszany przez Dobrzyńsko-Kujawskie Towarzystwo Kulturalne we Włocławku, należy do najdłużej organizowanych imprez plastycznych w Polsce. Przez ponad 20 lat uczestniczyło w nim wielu artystów z Włocławka i regionu (dawnego województwa włocławskiego).

Ideą „Włocławskich Impresji” jest integracja środowiska plastyków i popularyzacja aktualnego dorobku miejscowych artystów. Regulamin konkursów nie wskazuje formy, stylu czy treści prac. Jednak dotąd nagrodzone i wyróżnione dzieła to w większości obrazy tematycznie nawiązujące do miasta Włocławka. W tym roku, na XXI edycję  „Włocławskich Impresji” wpłynęło 40 prac osiemnastu artystów. Jury konkursu pod przewodnictwem znanego malarza Henryka Wańka wytypowało na wystawę 28 dzieł czternastu autorów i przyznało: I nagrodę – Tomaszowi Lewińskiemu z Włocławka, za obraz pt. Wieczorny spacer; II nagrodę –  Józefowi Stolorzowi z Włocławka, za obraz pt. Ślad; III nagrodę – Piotrowi Będkowskiemu z Osięcin, autorowi Pejzażu z rzeką. Ponadto jury przyznało wyróżnienia honorowe za zestawy prac: Janinie Twardy z Włocławka, Zygmuntowi Trześniowskiemu z Ciechocinka i Krzysztofowi Cieślakowi z Włocławka.

Tomasz Lewiński w płótnie Spacer  – rozległej panoramie Włocławka z widokiem na nadwiślańskie bulwary, pałac biskupi i katedrę – nawiązał do obrazów Alfonsa Matuszkiewicza z połowy XIX w. Pokazał powstałe w ostatnich latach zmiany: uregulowane nabrzeże Wisły, most na Zgłowiączce, maszty z flagami. Józef Stolorz w tajemniczym obrazie Ślad także wykorzystał motyw bryły i katedralnych wież. Grają one ważną rolę w zestawieniu z ponadnaturalnym światłem, którego funkcja stanowi pierwiastek duchowy. Metafizykę obrazu pogłębia też przemyślany kolor oddający tajemnicę sacrum. Piotr Będkowski od lat podąża wytyczoną drogą, reprezentuje malarstwo inspirowane światem i ludźmi, którzy go otaczają. Nagrodzony obraz przedstawiający meandry leniwej rzeczki, dzięki czystej barwie tkanki malarskiej, jest zjawiskowy w swej dosłowności i ukazywaniu poezji dostrzeżonej w przyrodzie.

Dużą dozą ekspresji odznaczają się obrazy wyróżnionych twórców: Zygmunta Trześniowskiego w świadomie konstruowanych od lat formach figuralnych, pełnych emocji podkreślanych kolorem, i Krzysztofa Cieślaka stosującego w obrazach wyrafinowane efekty i ukryte aluzje. Zestaw rysunków Janiny Twardy jest przykładem solidnego warsztatu i szczególnego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość, kadrowaną wybiórczo. Na uwagę zasługuje rysunek pt. Dla Zbyszka S.,  z rekwizytami z obrazów zmarłego w tym roku malarza Zbigniewa Steca – niezapomnianego uczestnika, wielokrotnego laureata wszystkich dotychczasowych „Włocławskich Impresji”. Jakże symboliczne w tej pracy są motywy otwartych arkad i walizka…

Nie zabrakło na wystawie obrazów abstrakcyjnych. Prof. Paweł Lewandowski-Palle przedstawił płótna powstałe z fascynacji geometrią, satysfakcji estetycznej, otwarcia na wymiar duchowy. Inny rodzaj abstrakcji zaprezentował Roman Kaczmarek, który wykorzystał ekspresyjną moc czerwieni – przekaźnika szczególnych doznań. Adam Zapora w obrazie Pater In manus tuas commendo spirytus meum żywym kolorem i zgeometryzowaną formą opisuje przesłania ostatnich słów wypowiedzianych przez Chrystusa na krzyżu, obrazuje ich ukryty sens. Dominujące na płótnie błękity i czerwienie wyrażają emocje, mają wyjątkową siłę wyrazu, pogłębiają przekazywanie nie tylko treści religijnych, ale też odczuć duchowych. Obrazy Andrzeja Fronczaka, mimo że cechuje je brak optymizmu i radości, wyróżniają się szybkim zapisem, chropowatością, swoistą dekoracyjnością. Prace Zygmunta Jabłońskiego natomiast wprowadzają widza w obszar wymyślonego, bajkowego świata. Dodam, że na wystawie są też obrazy debiutujących w konkursie: Pauli Jezior, autorki Portretu Alicji, i Dominika Kowalczyka, autora kompozycji abstrakcyjnej. Wystawę można oglądać w Galerii „dk” w Czarnym Spichrzu przy ul. Piwnej do 21 listopada.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki