Logo Przewdonik Katolicki

Co załatwić w banku przed wyjazdem zagranicznym?

Janusz Stelmach
Fot.

Na początek musimy sobie odpowiedzieć na zasadnicze pytanie: Czy będziemy korzystać z konta za granicą?

 

 

Większość osób nie likwiduje konta zarówno ze względów praktycznych, jak i sentymentalnych. Skupimy się na ocenie tych pierwszych. Nawet wyjeżdżając za granicę całą rodziną na dłuższy czas, wiele osób nie zamyka konta, ponieważ często opłaca z tego konta różne zobowiązania, głównie z tytułu kredytu. Wiele umów kredytowych (szczególnie dotyczących kredytów hipotecznych) zawiera obowiązek utrzymywania konta osobistego, często w podobnej sytuacji są osoby spłacające kredyt studencki. W tej sytuacji należy przede wszystkim zastanowić się, gdzie będziemy kierować korespondencję (wyciągi, zawiadomienia o zmianie oprocentowania konta, kredytu lub warunków regulaminu). Istnieje możliwość złożenia czasowej dyspozycji przekazywania korespondencji na inny adres, nawet z możliwością podania imienia i nazwiska osoby, która będzie nas zastępować. Jeśli nie korzystamy z dostępu do internetu, to w momencie wyjazdu dobrze jest ten dostęp załatwić. Korzystając z niego, możemy sprawdzić saldo rachunku oraz historię operacji (spłata raty kredytowej, realizacja stałego zlecenia lub obciążenie za wykonane transakcje kartą). Coraz częściej internetowe konta mają też uproszczoną skrzynkę pocztową, na którą możemy otrzymać np. powiadomienie o zmianie warunków regulaminu.

 

Gdy będziemy pracować za granicą

 

Wyjeżdżając do pracy, musimy pamiętać, że większość pracodawców bardzo niechętnie przekazuje wynagrodzenia na konta zagraniczne, ponieważ ponoszą koszty wyższych opłat za przelew zagraniczny. Otwierając jednak konto w innym kraju, możemy spotkać się z pytaniem, na jaki okres podejmujemy zatrudnienie. Banki brytyjskie nie zakładają kont osobom, które zatrudniają się na okres krótszy niż trzy miesiące.

 

Na jak długo opuszczamy kraj?

 

Wyjeżdżając na okres kilku miesięcy, zwykle nie zaprzątamy sobie głowy sprawami bankowymi. Pamiętać musimy jednak, żeby sprawdzić, czy w okresie, kiedy nas nie będzie, nie wygasa ważność karty do konta. Byłaby to przykra niespodzianka, gdybyśmy byli zmuszeni do dokonania płatności, a karta jest nieaktywna, ponieważ wygasł termin ważności. Co jednak zrobić, jeśli karta wygasa za dwa miesiące, a wyjeżdżamy na pół roku. Wówczas najlepiej wyrobić sobie drugą kartę albo zlikwidować obecną i poprosić o wystawienie nowej w jej miejsce. W przypadkach kryzysowych, jak np. kradzież lub zagubienie dokumentów, istnieje możliwość wyrobienia nowej karty i przesłanie jej do kraju, w którym przebywamy, jest to jednak zdecydowanie droga usługa.

 

Jeśli korzystamy z karty kredytowej

 

Posiadanie karty kredytowej wiąże się ze spełnieniem określonych obowiązków. Najistotniejszym jest zapłata kwoty minimalnej przynajmniej raz w miesiącu. Dotyczy to oczywiście osób, które mają zadłużenie na karcie kredytowej. Musimy też pamiętać, że bank pobierze nam prowizję za odnowienie karty.

Dobrym sposobem jest złożenie stałej dyspozycji  płatności. Dla osób, które mają konto w tym samym banku co kartę kredytową, zadanie jest uproszczone, wystarczy, że złożymy dyspozycję spłaty, a bank pobierze tyle, ile będzie konieczne w wymaganym terminie.  Jeśli mamy konto w innym banku, wówczas warto wpłacać kwotę wyższą z kilkudniowym wyprzedzeniem. Kwota minimalna stanowi zwykle 5 proc. wykorzystanego salda, nie mniej niż 50 zł, bywają jednak w tym wypadku odstępstwa. Czasami kwota należności może wzrosnąć o pobierane prowizje, szczególnie gdy posiadamy dodatkowe ubezpieczenia do karty. Na koniec informacji o karcie kredytowej jeszcze jedna istotna informacja: jeśli płacimy kartą kredytową za granicą, możemy liczyć się z obciążeniem wyższym, niż wynikałoby to z naszych wyliczeń. Kurs stosowany przez firmę rozliczającą karty jest zwykle mniej korzystny niż obowiązujący w kantorach. Dodatkowo przy dokonywaniu płatności musimy pamiętać, że kursem na podstawie którego bank dokonuje rozliczenia jest kurs z dnia, z którego transakcja dociera do banku, a nie kurs z dnia, w którym dokonywaliśmy płatności.

Część drobnych operacji kartą kredytową jest akceptowana bez potwierdzania dostępnego limitu w banku, może więc się okazać, że przekroczymy przyznany przez bank limit. Dobrze więc, gdy możemy przynajmniej raz na dwa tygodnie sprawdzić historię operacji na karcie kredytowej i w razie przekroczenia uzupełnić środki. Warto o tym pamiętać, ponieważ brak spłaty kwoty minimalnej, uzupełnienie przekroczenia limitu lub nawet jednodniowe opóźnienie wiąże się z całkiem sporą prowizją zwykle 30-40 zł.

 

Gdy potrzebujemy gotówki

 

Warto na wyjazd zaopatrzyć się w kartę, która jest zwolniona z opłat za wypłaty w bankomatach za granicą. Niestety, nie wszystkie banki mają takie karty w swojej ofercie, część natomiast proponuje promocje w okresie wakacyjnym, jednak po upływie terminu prowizje są ponownie pobierane. Co robić, gdy musimy podjąć gotówkę, a nasza karta nie jest zwolniona z opłat. Wówczas najlepiej nie pobierać środków z karty kredytowej, ponieważ prowizje są dość wysokie. Lepiej natomiast korzystać z kart elektronicznych (visa elektron lub maestro), ponieważ prowizje z tych kart są zdecydowanie niższe. Podejmując gotówkę, wypłacajmy jednorazowo większe kwoty niż częściej mniejsze, ma to istotny wpływ na wielkość płaconych prowizji. Na koniec warto zwrócić uwagę, z jakiego bankomatu wypłacamy, gdzie jest posadowiony, jak wygląda i kto jest jego operatorem. Najlepiej wypłacać z bankomatu zlokalizowanego przy oddziale banku, który jest czynny w momencie, kiedy dokonujemy wypłaty. Wówczas gdy bankomat zatrzyma nam kartę, mamy największą szansę na szybkie jej otrzymanie. Warto obejrzeć bankomat, z którego podejmujemy pieniądze, ponieważ zdarza się – szczególnie przy bankomatach wolnostojących – że grupy przestępcze montują urządzenia sczytujące informacje z paska magnetycznego, co w efekcie grozi nam kradzieżą pieniędzy z konta.

 

Pełnomocnictwo

 

Osoby szczególnie zapobiegawcze decydują się na ustalenie pełnomocnika, większość banków umożliwia ustanowienie pełnomocnictwa do określonych czynności, jak np. dokonywanie płatności czy sprawdzanie salda. Dodatkowo tego typu rozwiązanie ma jeszcze jedną istotną kwestię. Osoba kontaktująca się z bankiem bezpośrednio może uzyskać szerszą pomoc. Natomiast gdy dzwonimy do banku, celem sprawdzenia konkretnej operacji, zwykle możemy nie uzyskać pomocy. Banki nie mogą udzielać informacji o kontach, jeśli nie mają możliwości potwierdzenia tożsamości osoby, z którą rozmawiają.

 

Na koniec zachęcam do odwiedzenia banku przed wyjazdem, przedstawione powyżej kwestie dotyczą najczęstszych problemów, z jakimi spotykają się klienci. Mam świadomość, że nie wyczerpałem całego katalogu trudności napotykanych przez osoby wyjeżdżające za granicę.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki