Julka ma 13 lat, wysoki iloraz inteligencji i kiepskie oceny, choć chciałaby mieć lepsze. Rodzice uważają, że to przez skłonność do myśli katastroficznych: „Po prostu nie potrafię".
Autorzy książki „Goal settings for students" opisują, co konkretnie może się dziać w głowie ucznia, co i może być skutkiem tego, że dostaje oceny poniżej swoich możliwości. Podają też kilka rad, jak z tym walczyć.
Brak jasnej wizji, co chcesz osiągnąć
Chcesz mieć lepsze oceny - tzn. jakie? Wystarczą czwórki? A może szóstki? Z jakich przedmiotów? Wypisz świadectwo, jakie chciałbyś mieć na koniec roku. Realistyczne (czyli jeśli teraz masz same dwójki, to raczej nie wyjdziesz na szóstki), ale ambitne. Na jakich przedmiotach najbardziej ci zależy?
Brak planu działania
Napisz konkretny plan działania – krok po kroku, wraz z datami osiągnięcia poszczególnych etapów. „Mieć 6 z geografii na świadectwie" - za ogólne. „Do marca zgłosić projekt i dostać za niego szóstkę" – dobrze.
Zmień plany w działania
Codziennie wieczorem ustal sobie drobny cel do osiągnięcia na kolejny dzień. Następnego dnia rozlicz się sam przed sobą. Być może nie potrafisz sam się dobrze motywować. Wtedy warto o tych postanowieniach porozmawiać np. z tatą, babcią i z nimi się rozliczać z realizacji wykonania zadań.
Lęk przed porażką
Póki nie spróbujesz, nie wiesz, czy się uda. Bądź czujny, czy zabierając się do jakiegoś zadania niepotrzebnie nie zadręczasz się słowami: „Nigdy mi się nie uda; nie potrafię; jestem do niczego".
Poddawanie się trudnościom
Wiadomo, że będą trudniejsze momenty, kuszące, by się poddać. Nie daj się zniechęcić. Być może w trudniejszym momencie będziesz musiał poprosić kogoś o pomoc, ale wiedz, że trudności są normalnym zjawiskiem i miną.
Zła organizacja
Aby osiągnąć cel, będziesz musiał dokonać zmian w organizacji czasu. Jakie są twoje priorytety w tej chwili? Będziesz musiał zrezygnować z niektórych zajęć: tych zajmujących czas, a nic
niedających. Podpowiedź: zastanów się, ile czasu dziennie spędzasz na forach internetowych i wysyłając SMS-y?
Usprawiedliwienia
Owszem, czasem obiektywne przeszkody nie pozwolą ci na realizację postanowień. Ale jeśli zdarza ci się to kilka razy w tygodniu, to albo źle planujesz, albo sam się oszukujesz. Analizuj porażki i ucz się na błędach, analizując daną sytuację.
Brak entuzjazmu
Gdy ogarnia cię zniechęcenie, wyobraź sobie, jak będzie wspaniale, gdy osiągniesz sukces. Wyobraź sobie świadectwo z dobrymi ocenami i to, jaki będziesz wtedy dumny. Wyobraź sobie spokój i zadowolenie, z jakimi powitasz wakacje wiedząc, że się udało. Taka emocjonalna wizja sukcesu może ci pomóc przetrwać trudne momenty.
Bogna Białecka - psycholog