Logo Przewdonik Katolicki

Zachęcamy do czytania

Bogna Białecka
Fot.

Jak wiemy, czytanie jest podstawą wszelkich szkolnych osiągnięć, ponieważ bez umiejętności czytania ze zrozumieniem trudno nauczyć się czegokolwiek. Jednak coraz więcej rodziców skarży się, że ich dzieci nie cierpią czytania i męczą się nawet nad krótkim tekstem.

 

 

W jakimś stopniu jest to na pewno wynik dostępności obrazu - filmów, gier komputerowych, multimediów, które są bardziej atrakcyjne niż słowo czytane i nie wymagają wysilania wyobraźni.  Pewnym rozwiązaniem jest wprowadzenie zabaw, które przemycają konieczność czytania, a także utrudniają dostępu do łatwej rozrywki.

 

Nie ułatwiaj samoogłupiania się

Jeśli dziecko ma własny telewizor i wideo w swoim pokoju, usuń je. I tak najczęściej nie ogląda konkretnego programu, a przerzuca kanały zabijając czas i w gruncie rzeczy nudząc się. Miej jednocześnie kontrolę nad czasem spędzanym przez dziecko przed ekranem telewizora i komputera. Półtorej, maksymalnie dwie godziny dziennie – nie więcej! Wiem, że wstawienie telewizora do pokoju dziecka jest najczęściej aktem desperacji rodziców, zmęczonych ciągłym marudzeniem, jednak naprawdę robimy tym dziecku krzywdę.

 

Uatrakcyjnienie czytania

Historyczne spojrzenie na lektury szkolne

Zadanie to wymaga przygotowania ze strony rodziców, jest jednak ciekawym doświadczeniem dla całej rodziny. Spojrzyj na spis lektur swojego dziecka - wiele z nich opisuje świat i wydarzenia osadzone w konkretnej epoce historycznej. Sprawdź, jakiej epoki dotyczą i pomóż dziecku stworzyć „linię czasu". Potrzebna jest do tego rolka papieru (np. takiego z kasy fiskalnej). U dołu narysujcie linię – zaznaczając poszczególne okresy. Jeśli np. dzieci omawiają mity greckie, a późniejsze opowieści pochodzą dopiero z XIX wieku – zamiast długiej pustej linii między starożytnością a współczesnością - narysujcie kilkunastocentymetrową, zygzakowaną na całą wysokość kartki – oznaczać ona będzie skrót czasowy. Gdy dziecko czyta lekturę, niech postara się ją umiejscowić w czasie, wynotowując na taśmie jej tytuł oraz wspomniane w niej daty i wydarzenia historyczne. Jeśli jest to zbyt trudne – zaznaczcie datę powstania lektury. Oprócz krótkich notatek "linię czasu" można urozmaicać ilustrującymi temat rysunkami, naklejkami itp. Pod koniec roku otrzymacie ciekawy przekrój historyczny przez lektury.

Komiks

Czasem dzieci, które nie lubią czytać i pisać,  potrafią i chętnie rysują. Jeśli twoje dziecko do nich należy – zachęć je do narysowania komiksowego streszczenia lub przynajmniej ilustracji do przeczytanej lektury. Czasem dobrą zachętą jest wybranie niezbyt długiego opowiadania i przeczytanie go dziecku na głos, podczas gdy dziecko rysuje ilustrujący je komiks lub obrazek.

Czytelnicze bingo

Na ścianie lub tablicy korkowej umieść plakat z tabelką 5 kolumn na 5 rzędów. W każdym polu napisz hasło:  np. historia o zwierzętach, książka historyczna, baśń itp. Poproś dziecko, by po przeczytaniu książki wpisało jej tytuł w odpowiednią kategorię (jedną naraz). Gdy uda się mu zapełnić jeden rząd lub kolumnę – otrzymuje nagrodę. (Sprawdź, czy książka rzeczywiście została przeczytana, jeśli dzień po dniu pojawiają się wpisy „W pustyni i w puszczy", „Dziady", „Iliada", to ktoś tu oszukuje).

 

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki