Logo Przewdonik Katolicki

Trwa w krzyżu

o. Paweł
Fot.

Męka Jezusa, podobnie jak kuszenie, jest opisem zwycięstwa, ma stać się wzorem i pokarmem naszego zwycięstwa. W pierwszy dzień Wielkiego Postu modliliśmy się o siłę do walki ze złym duchem. Cały czas pokutny nawiązywał do Jezusowych czterdziestu dni na pustyni, które skończyły się kuszeniem. Tamto wydarzenie zakończyło się jednak zapowiedzią Łukasza o szatanie, który odstąpił...

Męka Jezusa, podobnie jak kuszenie, jest opisem zwycięstwa, ma stać się wzorem i pokarmem naszego zwycięstwa.

W pierwszy dzień Wielkiego Postu modliliśmy się o siłę do walki ze złym duchem. Cały czas pokutny nawiązywał do Jezusowych czterdziestu dni na pustyni, które skończyły się kuszeniem. Tamto wydarzenie zakończyło się jednak zapowiedzią Łukasza o szatanie, który odstąpił od Jezusa, aż do czasu. Zapowiadany czas to męka Jezusa Chrystusa. Męka Jezusa, podobnie jak kuszenie, jest opisem zwycięstwa, ma stać się wzorem i pokarmem naszego zwycięstwa.

Szatan w kuszeniu pod krzyżem posługuje się ludźmi. Pokusa chleba przybiera teraz postać zatroszczenia się o własny ratunek: „Wybaw siebie i nas” – woła jeden z ukrzyżowanych. Samozbawienie to pokusa współczesnego człowieka. Okultyzm i magia w ich dzisiejszych odmianach wybawiają ludzi od krzyża cierpienia, choroby, niepowodzenia. Wybawiamy siebie i innych, ale… stajemy się wrogami krzyża. Zamiera w nas chrześcijaństwo i za cenę doczesnej pomyślności odcinamy się od zbawienia.

Pokusa wystawiania Boga na próbę, nadużycia Boga wychodzi teraz z ust arcykapłanów – „udowodnij, że jesteś Mesjaszem” – udowodnij, że jesteś kimś szczególnym, człowiekiem sukcesu, powodzenia. To pokusa skuteczności i bycia dobrym w ludzkich oczach za cenę rezygnacji z Bożego prowadzenia do straty swojego życia i do ubóstwa.

Inaczej kuszą żołnierze: „Jeśli jesteś królem” – jeśli masz władzę nad innymi, skorzystaj z niej. To pokusa manipulacji, uzależniania, używania drugiego człowieka, przez którą oddajemy chwałę szatanowi. Przez to szatańskie sprawowanie władzy próbujemy uciec od krzyża samotności, odrzucenia i rany serca. A Jezus?

A Jezus milczy, nie odpowiada już Słowem Bożym. Trwa w krzyżu. Nie jest to jednak bierność, to wielka walka o wytrwanie w miłości ubogiej, posłusznej i czystej, do końca. I ta walka przynosi owoce. Nawraca się dobry łotr, Józef z Arymatei – członek Wysokiej Rady i setnik. Milczące cierpienie nawraca.

Zadanie rekolekcyjne nr 6: Poproś Ducha Świętego, aby wskazał ci w Twoim życiu pokusy wybawienia siebie od krzyża.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki