Logo Przewdonik Katolicki

Wakacje z rodzicami zamiast kolonii?

Bogna Białecka
Fot.

Marianna ma 13 lat i doskonale dogaduje się z rodzicami, zwierza się im z problemów, nie kłamie i choć wakacje częściowo spędza na obozie, z ogromną radością czeka na tydzień urlopu z mamą, tatą i młodszymi siostrami. "Moi rodzice potrafią się fantastycznie z nami bawić!" - odpowiada na pytanie, dlaczego tak się dzieje. Badania psychologa Williama Pollacka z roku 2001 wskazują...

Marianna ma 13 lat i doskonale dogaduje się z rodzicami, zwierza się im z problemów, nie kłamie i choć wakacje częściowo spędza na obozie, z ogromną radością czeka na tydzień urlopu z mamą, tatą i młodszymi siostrami. "Moi rodzice potrafią się fantastycznie z nami bawić!" - odpowiada na pytanie, dlaczego tak się dzieje.


Badania psychologa Williama Pollacka z roku 2001 wskazują jednoznacznie, że najlepszym sposobem na zapobieganie zachowaniom agresywnym u nastolatków jest tworzenie silnych, pozytywnych więzi rodzinnych. Pollack stwierdził też, że rodzice podchodzą ze zbytnim lękiem do potrzeby samodzielności nastolatka. Wcale nie musi się to wiązać z totalnym buntem, izolacją od rodziców i traktowaniem domu jedynie jako sypialni i punktu żywieniowego. Jednak trzeba na to zapracować. Świetną okazją do wzmacniania więzi rodzinnych i budowania zaufania jest wspólnie spędzony tydzień urlopu. Wyzwaniem jest jednak problem - co robić, by się wspólnie nie nudzić. Wspólne uprawianie sportu to jedna propozycja. Inna, to kilka prostych gier zręcznościowych do wykorzystania np. na plaży. Są one interesujące zarówno dla dzieci w wieku szkolnym (od 6 lat), jak i dla rodziców. Zabawy trwają od 5 do 20 minut.

Kijaszki


20-centymetrowy kijek (grubości kciuka) przepoławiamy wzdłuż. Przekrojony kijek rzucamy w górę. Jeśli upadnie płaską stroną do góry, gracz otrzymuje 3 punkty. Okrągła strona daje 2 punkty. Jeśli kijek upadnie prostopadle do rzucającego, otrzymuje on dodatkowy punkt, jeśli zaś równolegle - unieważnia to wszystkie otrzymane w danym rzucie punkty. Po 10 rundach wyłaniamy zwycięzcę.
Druga wersja gry wygląda tak: w jednej rundzie rzucamy pięcioma kawałkami kijka (jeden po drugim). Punkty przyznawane są tak samo jak w wersji pierwszej, jednak jeśli jakieś kijki się stykają - unieważnia to punkty zebrane w danej rundzie.

Celowanie


Na ziemi rysujemy dwa kwadraty, wielkości chustki do nosa, które ze sobą graniczą. Na jednym z pól kładziemy patyk (kawał kory). Uczestnicy po kolei rzucają kamieniami z odległości około 3 metrów, starając się trafić w pole z patykiem. Otrzymuje się za to 2 punkty, a jeśli się trafi w drugie pole - 1 punkt. Wyrzucenie kamienia poza pola nie jest punktowane. Rozgrywamy od 10 do 15 rund. W drugiej wersji, gry rysujemy 4 lub więcej pól, ustalając punktację za trafienie w każde z nich. Gra jest najciekawsza, gdy zaczynamy od dwóch pól, a po pierwszych 5 rundach komplikujemy ją, wprowadzając dodatkowe pola.

Kamienne kręgle


Na kilku (6-10) płaskich kamieniach układamy po jednym kamieniu okrągłym. Każdy uczestnik otrzymuje 10 kamieni do rzucania, przy pomocy których ma zrzucić kamienie okrągłe z płaskich podstaw. Celowanie odbywa się z odległości 6 kroków. Gdy uczestnik rzuci wszystkimi swoimi kamieniami, następuje liczenie punktów (1 punkt za każdy zbity kręgiel) i ponowne ustawienie kręgli. W drugiej wersji kręgle można zrobić z grubych kijków wbitych w ziemię, na których leżą kamienie lub drobniejsze przedmioty - np. cukierki. Punkt przyznawany jest za każdy strącony z kijka kamień (cukierek). W wersji słodkiej - strącone cukierki mogą zostać w nagrodę zjedzone.

Sypka góra


Do głębokiej miseczki lub połówki skorupki orzecha kokosowego zbieramy drobne kamienie. Potem przewracamy miskę na ziemię, tak by kamienie utworzyły małą górę. Pierwszy uczestnik wyjmuje z górki kamyk po kamyku, tak długo aż któryś z pozostałych zacznie się chwiać. Wtedy przychodzi kolej na następnego uczestnika. Zwycięża ten, kto zbierze najwięcej kamyszków. Należy uważać, by kamyki nie były zbyt małe - wtedy się ich nie uchwyci. Gra wymaga dużej zręczności, gdyż łatwo górkę rozsypać, tak że kolejna osoba zbiera rozsypane kamienie i wygrywa. Zamiast kamieni można wykorzystać też muszle lub fistaszki.

Przeskakiwanka


Można w nią grać kulkami, kamykami, owocami lub cukierkami. 49 pionków ustawiamy w rzędach po 7. Pierwszy gracz usuwa środkowy pionek i zatrzymuje go. Kolejni gracze mogą przeskakiwać pionki po linii prostej (tzn. gdy za danym pionkiem jest puste miejsce); zbity pionek zatrzymuje się dla siebie. Wkrótce zrobi się tyle pustych miejsc, że można w jednym ruchu zbić wiele pionków - można wtedy zmieniać kierunek (poruszając cały czas tym samym pionkiem). Nie wolno przeskakiwać nad pustym miejscem. Gdy nie da się już wykonać żadnego ruchu, gra jest skończona. Wygrywa ten, kto zebrał najwięcej pionków. Jeśli były to owoce (np. czereśnie) lub cukierki, wygraną można skonsumować.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki