Polska Organizacja Turystyczna (POT) zainicjowała kampanię społeczną „Polska bez barier”. Czy osoby z niepełnosprawnością różnego typu zgłaszają problemy związane z podróżowaniem, czy pomysł narodził się raczej w efekcie przeprowadzenia badań na ten temat przez Ministerstwo Sportu i Turystyki?
– Każdego dnia mamy styczność z grupami, które są szczególnie narażone na wykluczenie społeczne. Dotyczy ono również tak istotnej dziedziny życia jak turystyka. Mam tu na myśli osoby o trudnej sytuacji materialnej, seniorów oraz właśnie osoby z niepełnosprawnościami. Chcemy, aby żadna z nich nie czuła się dyskryminowana, a oferta turystyczna była dostępna absolutnie dla każdego. Badania przeprowadzone w 2019 r. przez Ministerstwo Sportu i Turystyki pozwoliły dokładnie zidentyfikować problem ich rezygnacji z podróży. Kwestia ta jest obecna nie tylko na forum polskiej branży turystycznej. W 2021 r. Światowy Dzień Turystyki obchodziliśmy pod hasłem „Turystyka sprzyjająca włączeniu społecznemu”. To nas jeszcze utwierdziło w przekonaniu, że działania na rzecz zmiany sytuacji są konieczne. Nie jest to jednak pierwsza inicjatywa POT, która ma za zadanie przeciwdziałać wykluczeniu osób z niepełnosprawnością. Warto wspomnieć o Polskim Bonie Turystycznym, którym objęto ponad 7 mln dzieci, w tym 200 tys. z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dzięki niemu polskie rodziny mogą wyjechać na wspólny wypoczynek lub wysłać pociechy na kolonie, obozy czy turnusy rehabilitacyjne. Ze świadczenia można korzystać do 31 marca 2023 r., do czego gorąco zachęcam.
Chyba łatwiej zmienić świadomość ludzi, którzy chcą podróżować, lecz mają ograniczenia, niż przekonać biura podróży do wzięcia pod uwagę potrzeb tej grupy. Poszerzenie oferty wymaga inwestycji, a turystyka to biznes; twardy bilans strat i zysków. Co jest w kampanii najważniejsze?
– Naszym głównym celem jest z jednej strony zachęcenie osób z niepełnosprawnościami do podróżowania, z drugiej – zwrócenie uwagi rodzimej branży turystycznej na ich potrzeby. W ostatnich latach dokonują się sukcesywne zmiany wobec grup szczególnie narażonych na wykluczenie społeczne. Są one widoczne. Przedsiębiorcy oraz instytucje przygotowują specjalne pakiety dla klientów, atrakcje; przebudowują budynki. Otwierają się na grupy, które do tej pory rzadko decydowały się na korzystanie z oferty turystycznej. Takie rzeczy jak podjazd przy schodach, infrastruktura dla wózków inwalidzkich, przewodniki i napisy w alfabecie Braille’a, mają ogromne znaczenie. Skutecznie przekonują do podróży, eliminując przeszkody. Kampania „Polska bez barier” ma też za zadanie zwrócić uwagę społeczeństwa na ludzi zmagających się z trudnościami. Nauczyć empatii. Dokonać pełnej integracji, aby wszyscy mogli się spotkać na wspólnym „szlaku”.
Elementem kampanii jest spot, w którym występują influncerzy z niepełnosprawnościami. Co jeszcze będzie się działo?
– Influencerzy z niepełnosprawnościami stanowią inspirację dla ludzi, którzy dotychczas z powodu posiadanych dysfunkcji dystansowali się od turystyki. Odczuwali lęk, rezygnowali z podróżowania i korzystania z atrakcji oferowanych przez poszczególne regiony lub miasta. Magda Orłoś, Katarzyna Szymura, Sylwester Wilk, Michał Fitas oraz Łukasz Hećman to są twarze „Polski bez barier”. Pokazują, że trudnościom można stawić czoło i czerpać z turystyki to, co w niej najlepsze.
Kampania jest zaplanowana na kilka tygodni. Wierzę jednak, że jej efektem będą konkretne zmiany w postawach zarówno osób narażonych na wykluczenie, jak i pracujących w branży turystycznej. I zostaną z nami dłużej niż sama kampania. Poza tym uważam, że akcja może pozytywnie wpłynąć na inne dziedziny życia osób z niepełnosprawnościami. Turystyka oparta jest w dużej mierze na emocjach, przeżyciach, kontakcie z drugim człowiekiem. Kluczowe znaczenie ma tu nabranie pewności siebie oraz przezwyciężenie barier i różnych ograniczeń. Nawet krótkie wyjazdy, niedaleko miejsca zamieszkania, potrafią przynieść wiele radości i stać się pierwszym krokiem do podjęcia większych wyzwań.