Logo Przewdonik Katolicki

Na gaz taniej

Michał Bondyra

Instalację gazową LPG posiada w Polsce ponad 2,6 mln aut. Na świecie pod tym względem wyprzedza nas tylko Turcja. Miłości polskich kierowców do gazu na imię oszczędność.

Odwiedzając stację benzynową, już na pierwszy rzut oka widzimy przemawiające do wyobraźni, a co ważniejsze do portfela każdego kierowcy, ceny paliw. Relacja ceny litra gazu LPG do benzyny kształtuje się zwykle na poziomie 50 proc. na korzyść tego pierwszego. Ostatnio jest jeszcze lepiej. Średnia cena litra gazu według wyliczeń portalu e-petrol.pl na polskich stacjach to 1,93 zł, a najbardziej popularnej etyliny 95 – 4,41 zł. Przeliczanie oszczędności, które pozostały w naszej kieszeni przy tankowaniu gazu zamiast benzyny na podstawie tylko i wyłącznie cen paliwa jest oczywiście zbyt dużym uproszczeniem.
 
Dwie dziennie
O realnych zyskach, ale i kosztach postanowiłem więc porozmawiać z tymi, którzy od przeszło 20 lat instalują gaz w polskich samochodach. Łódzka firma Nagaz Stefanowski powstała w lipcu 1993 r. Pierwszym autem, które wyjechało z założoną przez nich instalacją, był fiat 126p. Dziś popularne maluchy odeszły już do lamusa, a na motoryzacyjnym rynku niepodzielnie króluje skoda, dzieląc się miejscem z toyotą i innymi autami z koncernu Volkswagena, a więc seatem, audi i VW. Mariusz Maraszek przyznaje, że to w tych autach ich firma najczęściej instaluje gaz. – Liczba kompletacji zależy od okresu. W jesienno-zimowym montujemy około 30 instalacji miesięcznie, latem i wiosną dwukrotnie więcej – wylicza. Maraszek przyznaje, że klienci w sezonie na instalację muszą czekać dwa tygodnie, zimą kolejka redukuje się do zaledwie kilku dni. – To i tak nic w porównaniu z boomem, jaki LPG przeżywał w latach 2006–2007. Wtedy zakładaliśmy tak dużo instalacji, że klienci czekali po dwa, trzy miesiące – tłumaczy. Dziś boomu nie ma, ale gaz w autach wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. – Głównie zakładamy polskie kompletacje firm LPGTECH i AC. To są instalacje sekwencyjne, do aut 4-cylindrowych – mówi, dodając, że jeszcze kilka lat temu królem wśród producentów instalacji było włoskie Landirenzo.
 
Zwrot po pół roku
Najtańszą instalację w Nagaz Stefanowski można dostać za 1600 zł. – Montujemy ją w autach gaźnikowych, ale zdarza się to bardzo rzadko, bo takich samochodów już prawie nie ma – tłumaczy Maraszek. Rzadko montują też kompletacje z ciekłym wtryskiem gazu. – Kosztują one 10 tys. zł. Zakładamy je do aut 8-cylindorwych, w których zużycie benzyny jest bardzo duże – przyznaje. Najpopularniejsze kompletacje czterocylindrowe to koszt od 2600 do 3200 zł. – Trzeba zrobić 15 tys. kilometrów, by wydatek na instalację się zwrócił – mówi Maraszek. Kiedy tak się dzieje? Są klienci, którzy te 15 tys. km potrafią zrobić w ciągu dwóch miesięcy.
Trudno jednak wyliczyć, ile kilometrów przejeżdża przeciętny Polak. Różne szacunki mówią o tym, że prawie połowa z nas rocznie za kółkiem wykręca od 15 do 30 tys. km. Zwrot kosztów instalacji w takim wypadku nastąpiłby od sześciu miesięcy do najpóźniej roku. Koszt instalacji i jej montażu to jednak nie wszystko. Na polskich kompletacjach powinno robić się przeglądy co 10 tys. km. Jak wylicza Maraszek, koszt takiego przeglądu z wymianą dwóch filtrów, regulacją instalacji gazowej to wydatek rzędu 160 zł. Większy jest też koszt przeglądu technicznego. Zamiast standardowych 99 zł w wypadku instalacji LPG, kosztuje on 162 zł. Pan Mariusz zwraca też uwagę na konieczność częstszej wymiany świec zapłonowych. Trzeba je wymieniać średnio co 30 tys. km. Komplet świec w zależności od auta waha się w granicach od 40 do 100 zł. Pozostała obsługa eksploatacyjna jednak już się nie zmienia. Oleje i filtry wymieniamy, tak jak przewiduje producent.
 
Taniej o 1/3
Aby jednak wykazać, ile rzeczywiście zyskujemy na gazie, postanowiłem zrobić dwie symulacje. W obu przypadkach brałem pod uwagę wartości uśrednione. W pierwszym – Jan Kowalski ma czteroletnią skodę, która pali 10 litrów na kilometr. Przejeżdża nią miesięcznie średnio 1700 km. Zamontował w swoim aucie sekwencyjną kompletację za 3200 zł. Zamierza nią jeździć jeszcze pięć lat. Teraz skoda jeździ na gaz, zużywając go na poziomie 11,5 l na kilometr. Każde auto z instalacją potrzebuje jednak trochę benzyny na rozruch. Przy tych parametrach w cyklu pięcioletnim zużyje benzyny za blisko 2 tys. zł. Podobną kwotę wyda w tym okresie na koszty serwisu instalacji. Dodatkowe koszty przeglądów wyniosą go 315 zł. Co ciekawe, przy uśrednionych, ale całkiem realnych założeniach Kowalski na gazie zaoszczędzi w tym przypadku blisko 3 tys. zł rocznie, a w całym okresie eksploatacji aż 15 tys. zł! Koszty jazdy na instalacji LPG będą więc o ponad 33 proc. niższe niż podczas jazdy na benzynie. Jeszcze większą oszczędność może mieć Kowalski, który do swojego pięcioletniego audi zamontuje tańszą instalację wartą 2600 zł. Jeśli będzie chciał na niej jeździć siedem lat, a auto pali 8 l na kilometr, przy miesięcznym przebiegu na poziomie 2500 km i relatywnie o 3 tys. większych niż przy skodzie kosztach benzyny potrzebnej na rozruch, kosztach serwisów i przeglądów rocznie zaoszczędzić może blisko 3,8 tys. zł! Przez siedem lat daje to wartość 27 tys. zł, a więc wartość kilkuletniego markowego samochodu!
***
Powyższe wyliczenia pokazują, dlaczego tak wiele osób wciąż przerabia swoje samochody na gaz. 3, a nawet 4 tys. zł rocznych oszczędności na paliwie to wartość nie do przecenienia. Przy hurraoptymistycznym podejściu trzeba jeszcze rzetelnie pilnować wszelkich zalecanych serwisów i przeglądów. Trzeba pamiętać też o tym, by co czwarty bak przejeżdżać tylko na benzynie, co jest niezbędne dla odpowiedniego smarowania silnika. Mariusz Maraszek podkreśla także, by gaz tankować tylko w autoryzowanych stacjach, najlepiej znanych koncernów. – W ten sposób minimalizujemy słabą jakość gazu, która jest główną przyczyną usterek instalacji – przyznaje.
  
Przytoczone dane zostały wyliczone za pomocą symulatora opłacalności montażu ze strony www.gazeo.pl
 
 
Ramka:
Zestawienie kosztów przejazdu na Pb i LPG
Koszt przejazdu 100 km 44 zł                       22 zł
Koszty miesięczne      750 zł              377 zł
Koszty roczne            9 tys. zł           4,5 tys. zł
Koszty w okresie 5 lat           45 tys. zł         22,6 tys. zł
 
Założenia:
Koszty eksploatacji instalacji gazowej
Instalacja gazowa – 3,2 tys. zł
Koszt zużytej benzyny na rozruch – 2 tys. zł
Koszt serwisu instalacji – 2 tys. zł
Dodatkowe koszty przeglądów –315 zł
 
Poniesione wydatki
Cena instalacji z montażem – 3,2 tys. zł
Koszty dodatkowe – 4,3 tys. zł
 
Różnica w kosztach Pb i LPG – 22,4 tys. zł
 
Oszczędność na LPG:
w ciągu 5 lat: 14,9 tys. zł
w ciągu roku: 3 tys. zł
w ciągu miesiąca: 250 zł
 
Źródło: zaokrąglone dane obliczone na podstawie symulacji gazeo.pl

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki