Logo Przewdonik Katolicki

Mistrz Fra Angelico

Michał Gryczyński
Fot.

Ten wybitny artysta wczesnego renesansu naprawdę nazywał się Guido di Pietro.

 

 

Przydomek Fra Angelico, tzn. Brat Anielski, nadano mu po śmierci, bo łącząc harmonijnie talent z głęboką duchowością, przepowiadał Dobrą Nowinę przez piękno swych dzieł. Jego malarstwo zachwyca czystymi i rado­snymi barwami, kompozycją oraz nastrojem uduchowienia i spokoju. Uznawany za malarza lirycznego i konserwatywnego, pozostawał otwarty na nowe tendencje w sztuce. Jego poetyckie wizje biblijnych zdarzeń urzekają mi­styczną prostotą. Nie sięgał nigdy po pędzel bez odmówienia modlitwy, bo uważał że malować Chrystusa może ten, kto żyje Chrystusem. A przy tym był człowiekiem wielkiej skromności, łagodności i po­bożności oraz przyjacielem ludzi ubogich.

Urodził się ok. 1387 r. w Vicchio w rejonie Mugello (Toskania). Kiedy skończył dwadzieścia lat, wstąpił do dominikanów w Fiesole i przybrał imię zakonne Giovanni. Tajniki malarstwa poznawał we Florencji, być może pod okiem Masolina. Z czasem zyskał taką sławę, że sprowadzono go do Rzymu, gdzie – na zlecenie Eugeniusza IV, a potem Mikołaja V -  podjął pracę nad freskami w kaplicy watykańskiej. Papież zamierzał powierzyć mu biskupstwo florenckie, ale on – świadomy własnej niekompetencji do rządzenia – błagał, aby otrzymał je ktoś bardziej godny. Wkrótce wyruszył ze swoimi pomocnikami do Orvieto, by przyozdobić  freskami tamtejszą katedrę. W tym czasie na cztery lata powrócił do Fiesole, ponieważ bracia wybrali go na przeora. Zmarł 18 lutego 1455 r., a spoczął w rzymskiej bazylice Santa Maria sopra Minerva.

Pozostało po nim wiele zachwycających dzieł. We wnętrzach florenckiego klasztoru San Marco podziwiać można Noli me tangere (Nie dotykaj), scenę ukazania się Chrystusa po zmartwychwstaniu św. Marii Magdalenie. Pokłon Trzech Króli, wykonany na zlecenie Medyceuszy, umiesz­czony jest na drzwiach do skarbca Capella dell Annunziate we Florencji, a słynny obraz Zwiastowania, wraz z in­nymi sce­nami z życia Maryi Panny, zdobi oł­tarz ko­ścioła Santo Domenico w Fiesole. Oprócz obrazów temperowych malował również freski i miniatury – znakomite  ilustracje do Pisma Świętego. A we wspomnianym florenckim klasztorze w ciągu 12 lat przyozdobił 40 cel zakonnych freskami przedstawiającymi narodziny, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. 

3 października 1982 r. Sługa Boży Jan Paweł II ogłosił list apostolski wyrażający aprobatę dla kultu liturgicznego błogosławionego Fra Angelico. Jest patro­nem artystów, malarzy, twórców kultury i historyków sztuki.    

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki