Logo Przewdonik Katolicki

Pracownik tymczasowy

Justyna Koper
Fot.

Czytelnicy proszą o wyjaśnienie pojęcia pracownik tymczasowy i terminowe umowy o pracę.

 

Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych dała pracodawcom możliwość skorzystania z usług agencji pracy tymczasowej przy zatrudnianiu pracowników do pracy sezonowej, o charakterze okresowym lub doraźnym. Do tej pory pracodawcy w okresie zwiększonych potrzeb zawierali umowy o pracę na czas określony lub umowy cywilno-prawne. Obecnie poprzez agencję pracy tymczasowej pracodawcy nie zawierają umowy z pracownikiem tymczasowym, gdyż robi to za nich agencja. Jednak na pracodawcach spoczywają pewne obowiązki wynikające z kodeksu pracy. Przede wszystkim pracownicy tymczasowi mają uprawnienia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach tych uprawnień mogą oni domagać się od pracodawcy dostarczenia odzieży i obuwia roboczego, a także środków ochrony indywidualnej oraz napojów i posiłków profilaktycznych. Pracownicy tymczasowi powinni mieć zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz powinni być przeszkoleni w zakresie bhp przed dopuszczeniem do pracy i odbyć szkolenia okresowe. Ponadto w razie wypadku przy pracy pracodawca musi zapewnić ustalenie w przewidzianym trybie jego przyczyn. Pracodawca musi także przestrzegać zakazu powierzania pracownikowi tymczasowemu pracy szczególnie niebezpiecznej oraz informować o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami. Pracownikom tymczasowym przysługuje urlop wypoczynkowy. Zgodnie z ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych urlop przysługuje w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika. Urlopu udziela się pracownikowi tymczasowemu w dni, które byłyby dla niego dniami pracy, gdyby nie korzystał z tego urlopu. W razie niewykorzystania urlopu w okresie wykonywania pracy tymczasowej, agencja wypłaca pracownikowi ekwiwalent za urlop lub niewykorzystaną jego część. Jeżeli okres wykonywania pracy na rzecz danego pracodawcy użytkownika obejmuje 6 miesięcy lub okres dłuższy, wówczas pracodawca jest obowiązany umożliwić pracownikowi tymczasowemu wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego.
Pracownik tymczasowy nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownik zatrudniony przez pracodawcę na takim samym lub podobnym stanowisku.



 

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki