Logo Przewdonik Katolicki

Jesienne roladki

ojciec Michał
Fot.

Schab bez kości myjemy, osuszamy i oczyszczamy z błon, a potem wykrawamy grube sznycle i rozbijamy je tłuczkiem. Każdy oprószamy solą, pieprzem oraz tymiankiem i wkładamy do lodówki. Oczyszczamy z nasion paprykę kroimy ją w paski a czuszkę, siekamy w drobniutką kosteczkę. Czerwoną cebulę tniemy w półplasterki, ząbki czosnku w wiórki, a białą część pora w cienkie...

Schab bez kości myjemy, osuszamy i oczyszczamy z błon, a potem wykrawamy grube sznycle i rozbijamy je tłuczkiem. Każdy oprószamy solą, pieprzem oraz tymiankiem i wkładamy do lodówki. Oczyszczamy z nasion paprykę – kroimy ją w paski – a czuszkę, siekamy w drobniutką kosteczkę. Czerwoną cebulę tniemy w półplasterki, ząbki czosnku w wiórki, a białą część pora w cienkie krążki. Plastry szynki i żółtego sera przycinamy do takiej wielkości, aby zmieściły się na sznyclach.

Kurki – jeśli ich nie mamy, mogą być inne grzyby leśne – oczyszczamy starannie pod bieżącą wodą, drobno kroimy i przesmażamy razem z poszatkowaną cebulką na sklarowanym wcześniej maśle. Doprawiamy solą, świeżo zmielonym pieprzem, mieszamy i pozostawiamy pod przykryciem. Przedtem warto jednak na przesmażonych kurkach ułożyć paski papryki i półplastry cebuli, aby się nieco zmorzyły.

Sznycle wyjmujemy z lodówki i na każdy nakładamy po plasterku szynki, odrobinę czosnku i czuszki, a także cebulę, por, paprykę, łyżkę kurek – skrapiamy je niewielką ilością wytworzonego sosu – i przykrywamy plastrem sera. Następnie zawijamy je, boki składając do środka. Roladki spinamy wykałaczkami, obtaczamy w mące, a potem w roztrzepanym jajku i bułce tartej. Dzięki wykałaczkom i podwójnej panierce w czasie smażenia farsz nie powinien wypłynąć na patelnię. Roladki obsmażamy przez chwilę na mocno rozgrzanym oleju – aby białko na zewnątrz mięsa szybko się ścięło, a wnętrze pozostało soczyste – a potem zmniejszamy ogień i dosmażamy, wielokrotnie obracając, do chwili aż się przyrumienią. Wykładamy je na półmisek przybrany liśćmi sałaty oraz dekorujemy pomidorkami koktajlowymi.

składniki:

• kilka sznycli wieprzowych
• 20 dag kurek
• po kilka plasterków szynki i sera żółtego
• po 1/2 strąka papryki zwykłej i czuszki
• por
• kilkanaście pomidorków koktajlowych
• cebula, cebula czerwona, 2 ząbki czosnku
• olej, łyżka masła
• jajko, bułka tarta, mąka
• sól, pieprz, tymianek


Piramida zdrowia

W jaki sposób należy zbilansować codzienny jadłospis, abyśmy mogli cieszyć się zdrowiem? Określa to piramida zdrowego żywienia, czyli pięć grup składników, które w odpowiednich proporcjach powinniśmy spożywać we wszystkich posiłkach. Jej podstawę, jako źródło energii, tworzą produkty zbożowe. Nie żałujmy sobie warzyw i owoców, bo to źródło witamin oraz minerałów. Z umiarem jadajmy przetwory mleczne, które są źródłem białka, podobnie jak – spożywane w mniejszych ilościach – mięso, ryby, drób i jajka. Na szczycie piramidy znajdują się tłuszcze, przy czym do smażenia używajmy raczej roślinnych, a do pieczywa – masła.

Nadchodzą jesienne dni

Dobiega już końca kalendarzowe lato, chociaż wszyscy mamy nadzieję, że czeka nas jeszcze złota, polska jesień. Cóż, nadchodzą jesienne dni, naznaczone wahaniami temperatur i coraz wcześniej zapadającym zmierzchem. Nie zapominajmy więc, że na jesienne smutki, kiepskie samopoczucie oraz huśtawkę nastrojów, najlepszym medykamentem będzie codzienna gimnastyka i ruch na świeżym powietrzu oraz prawidłowe odżywianie, a zwłaszcza pełnowartościowe śniadanie. A poza tym – dzięki ruchowi i właściwemu odżywianiu – mamy szansę zwiększyć odporność swego organizmu, co powinno dopomóc w uniknięciu infekcji.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki